Article citation info:
Batsch, M. Surface strength of Novikov convexo-concave gears. Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport. 2016, 90, 17-24. ISSN: 0209-3324. DOI: 10.20858/sjsutst.2016.90.2.
Michał BATSCH[1]
SURFACE STRENGTH OF NOVIKOV CONVEXO-CONCAVE GEARS
Summary. Article presents the algorithm for obtaining
maximum surface stresses for Novikov gears. Described surface strength
calculation method is based on Hertz
theory of two bodies being in point contact. Whats more the influence of
gear position errors on maximum contact stresses has been presented. Also the
comparison of Hertz stresses for Novikov and involute gears has been made.
Keywords: surface strength, Novikov
convexo-concave gear, Hertz theory, deviation
NONOĆ POWIERZCHNIOWA PRZEKŁADNI ZĘBATYCH O KOŁOWO-ŁUKOWYM ZARYSIE ZĘBÓW TYPU NOWIKOWA
Streszczenie. Artykuł przedstawia algorytm wyznaczania maksymalnych naprężeń stykowych dla przekładni zębatych typu Nowikowa. Opisywana metoda obliczeń wytrzymałociowych na naciski opiera się na zastosowaniu klasycznej teorii Hertza dla styku punktowego dwóch dowolnych ciał. Ponadto przedstawiono wpływ błędów położenia osi kół przekładni na wielkoć nacisków powierzchniowych. Dokonano również porównania naprężeń uzyskanych w wyniku zastosowania wzorów Hertza dla przekładni Nowikowa i ewolwentowej.
Słowa kluczowe: nonoć powierzchniowa, przekładnia zębata Nowikowa o kołowo-łukowym zarysie zębów, teoria Hertza, odchyłki
1. WPROWADZENIE
W artykule opisano metodę pozwalajšcš na wyznaczenie naprężeń stykowych kół przekładni Nowikowa. Metoda ta bazuje na klasycznym podejciu, opartym na teorii Hertza [2], z którego korzystano w pracach [1, 4]. Ponadto wyznaczono wpływ błędów montażu przekładni na wielkoć nacisków powierzchniowych oraz porównano wytrzymałoć stykowš przekładni Nowikowa z wytrzymałociš stykowš przekładni ewolwentowej.
2. Wyznaczanie naprężeń stykowych wg Hertza
Styk zębów przekładni Nowikowa jest punktowy. Pod wpływem działania sił zęby odkształcajš się, a styk odbywa się na pewnej powierzchni, zazwyczaj ograniczonej elipsš. Niniejszy rozdział stanowi opis toku postepowania w przypadku wyznaczania naprężeń stykowych wg Hertza dla punktowego styku zębów przekładni Nowikowa.
W celu wyznaczenia naprężeń należy rozważyć dwie stykajšce się powierzchnie, pokazane na rysunku 1.
Rys. 1. Styk punktowy powierzchni bocznych zębów przekładni Nowikowa
Stykajšce się powierzchnie opisane sš za pomocš głównych promieni krzywizn. Kšt jest to kšt pomiędzy odpowiednimi kierunkami głównymi powierzchni. W otoczeniu punktu styku B stykajšce się powierzchnie można opisać paraboloidami o równaniach [1]:
|
(1) |
|
(2) |
gdzie:
, odpowiednio promienie krzywizn głównych − pierwszej i drugiej − powierzchni bocznej zęba zębnika,
, promienie krzywizn głównych − pierwszej i drugiej − powierzchni bocznej zęba koła.
Odległoć pomiędzy powierzchniami mierzona wzdłuż osi z, pokrywajšcej się ze wspólnš, normalnš obydwu powierzchni wyraża się wzorem:
|
(3) |
Osie układu współrzędnych obiera się tak, aby współczynnik C przyjšł wartoć zero. Jest to spełnione, gdy:
|
(4) |
Rozwišzujšc układ równań (4) można wyznaczyć współczynniki A i B w postaci (5)
|
(5) |
Wówczas odległoć pomiędzy powierzchniami wyraża się wzorem (6):
, |
(6) |
gdzie
to główne, względne promienie krzywizn.
Dla tak opisanej, w otoczeniu punktu styku, geometrii rozkład naprężeń jest półelipsoidš o równaniu (7):
, |
(7) |
gdzie:
ae, be to odpowiednio mała i wielka osie elipsy styku,
maksymalne naprężenia stykowe.
Parametry obszaru styku ae i be okrela się rozwišzujšc równanie (8):
, |
(8) |
gdzie:
K(e) zupełna całka eliptyczna drugiego rodzaju,
E(e) zupełna całka eliptyczna pierwszego rodzaju,
argument całki.
Równanie (8) można rozwišzać numerycznie, np. metodami Newtona
lub bisekcji. Po jego rozwišzaniu znany jest stosunek wielkiej osi elipsy styku
do osi małej be/ae.
Następnie, wykorzystujšc zależnoć (9) oblicza się o wielkš elipsy styku:
, |
(9) |
gdzie:
Re równoważny promień krzywizny okrelony zależnociš (10)
, |
(10) |
gdzie:
F1(e) − współczynnik zależny od stosunku be/ae, wyrażony wzorem (11)
, |
(11) |
gdzie:
E* − zastępczy moduł Younga, okrelony równaniem (12)
, |
(12) |
gdzie:
E1, E2 moduły Younga materiału odpowiednio zębnika i koła,
ν1, ν2 współczynniki Poissona materiału odpowiednio zębnika i koła.
Znajšc stosunek osi wielkiej do osi małej elipsy styku, wyznaczony jako rozwišzanie równania (8), oraz o wielkš, okrelonš równaniem (9) można wyznaczyć o małš jako (13):
|
(13) |
Maksymalne naprężenia występujšce w punkcie styku okrela zależnoć (14):
, |
(14) |
gdzie P to siła obwodowa.
Z uwagi na przetaczanie się punktu styku i
poskokowy wskanik przyporu siła ta zmienia swojš wartoć. Zatem dla przekładni
o poskokowym wskaniku przyporu mieszczšcym się
w granicach od 1 do 2 w celu obliczenia naprężeń stykowych w połowie szerokoci
wieńca we wzorze (14) należy przyjšć nominalnš maksymalnš wartoć siły
obwodowej. Siła ta jest wówczas przenoszona przez jeden zšb. W przypadku
innego położenia punktu styku siła obwodowa może być przenoszona przez dwa
zęby, wówczas można jš zmniejszyć dwa razy.
3. Wpływ błędów montażu przekładni na wielkoć
naprężeń stykowych
Jak wynika z przeprowadzonej analizy styku zębów przekładni Nowikowa [3], w której uwzględniono błędy położenia osi, punkt styku zmienia swoje położenie na powierzchni bocznej zęba w stosunku do swojego położenia dla przekładni bezodchyłkowej. Zmieniajš się wówczas krzywizny oraz kierunki główne w punkcie styku, które sš zależne od parametrów powierzchni, definiujšcych położenie tego punktu. Wobec powyższego można się spodziewać zmiany wielkoci nacisków powierzchniowych. Aby je wyznaczyć, należy zastosować metodę Hertza (opisanš w rozdziale 2) z wykorzystaniem nowych, głównych promieni krzywizn i nowego kšta pomiędzy kierunkami głównymi powierzchni. Wielkoci te wyznacza się z wykorzystaniem parametrów powierzchni, uzyskanych w wyniku analizy styku zębów, która uwzględnia błędy położenia osi przekładni.
Rysunek 2 przedstawia wpływ błędu rozstawienia osi kół na wielkoć nacisków powierzchniowych dla przykładowej przekładni Nowikowa, obcišżonej momentem obro-towym M1=550 Nm.
W przypadku uwzględnienia jedynie błędu rozstawienia osi kół, naciski sš takie same na całym obszarze ruchu punktu styku. Im błšd ten zwiększa się, tym naciski stajš się mniejsze. Zjawisko to można wyjanić spadkiem rzeczywistego kšta przyporu, a co za tym idzie przesunięciem się punktu styku ku stopie zęba zębnika, gdzie zmniejsza się stosunek rednich głównych promieni krzywizn. Przy projektowaniu przekładni Nowikowa należy uwzględnić błšd rozstawienia osi oraz celowo zwiększyć kšt przyporu lub stosunek promienia zarysu zębnika do jego promienia podziałowego, co pozwala na zmniejszenie naprężeń stykowych oraz kontrolę nad położeniem obszaru styku. Należy również zaznaczyć, że zbyt duży błšd rozstawienia osi może w efekcie prowadzić do zwiększenia naprężeń, w wyniku ich koncentracji spowodowanej krawędziowaniem ladu styku.
Rys. 2. Zależnoć nacisków powierzchniowych od błędu rozstawienia osi
Na rysunku 3 przedstawiono wpływ błędu przekoszenia osi dla symetrycznego położenia przekładni względem podpór.
Rys. 3.
Zależnoć nacisków powierzchniowych od położenia punktu styku
oraz błędu przekoszenia osi
Naciski zwiększajš się lub zmniejszajš w zależnoci od znaku kšta , poczšwszy od wejcia w zazębienie aż do wyjcia z zazębienia.
4. Porównanie naprężeń stykowych przekładni
ewolwentowej oraz Nowikowa
W niniejszym rozdziale porównano teoretyczne naprężenia wg Hertza dla przekładni ewolwentowej oraz Nowikowa. Naprężenia stykowe dla przekładni Nowikowa obliczono w połowie szerokoci wieńca metodš z rozdziału 2., bez uwzględnienia błędów położenia osi. Naprężenia dla przykładowej przekładni ewolwentowej wyznaczono bazujšc na znanym wzorze (15) [6, 5].
|
(15) |
Rysunek 4 przedstawia zależnoci naprężeń Hertza od momentu obcišżajšcego zębnik dla przekładni ewolwentowej oraz Nowikowa o tych samych parametrach.
Rys. 4 Porównanie naprężeń Hertza przekładni ewolwentowej oraz Nowikowa
Dla małych obcišżeń zazębienie ewolwentowe wykazuje większš nonoć na naciski aniżeli zazębienie Nowikowa. Dla obydwu przekładni naprężenia sš równe dla momentu M1=42 Nm. Powyżej tej wartoci teoretyczna nonoć zazębienia Nowikowa w porównaniu do ewolwentowego znaczšco ronie. Dla momentu M1=480 Nm naprężenia w przekładni o zarysie Nowikowa sš 1,5 razy mniejsze niż w przekładni o zarysie ewolwentowym. Wynika stšd fakt, że zazębienie Nowikowa będzie opłacało się stosować dla przekładni silnie obcišżonych, gdzie wytrzymałoć stykowa odgrywa największš rolę. W rzeczywistoci w zależnoci od wartoci błędów położenia osi przekładni Nowikowa naprężenia te, jak zostało pokazane w rozdziale 3., mogš wzrosnšć bšd zmaleć.
5. WNIOSKI i PODSUMOWANIE
Artykuł przedstawia zastosowanie teorii Hertza w obliczeniach wytrzymałociowych kół przekładni Nowikowa. Wyznaczono w nim wpływ błędów montażu przekładni na wielkoć nacisków powierzchniowych. Porównane również zostały maksymalne naprężenia Hertza dla przekładni ewolwentowej oraz Nowikowa.
W przypadku przekładni silnie obcišżonych zazębienie Nowikowa odznacza się teoretycznie większš nonociš na naciski aniżeli zazębienie ewolwentowe. Ponadto błšd rozstawienia osi kół przekładni może korzystnie wpływać na rozkład naprężeń przez przesunięcie punktu styku ku stopie zęba wypukłego, gdzie stosunek rednich promieni krzywizn jest mniejszy. W zależnoci od charakteru błędu, przekoszenia osi naprężenia nieznacznie rosnš bšd malejš wzdłuż szerokoci wieńca, poczšwszy od wejcia w zazębienie aż do wyjcia.
6. Podziękowania
Badania realizowane w ramach Projektu Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyle lotniczym Nr POIG.01.01.02-00-015/08-00 w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka (PO IG). Projekt współfinansowany przez Unię Europejskš ze rodków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
References
1. Dyson A., H.P. Evans, W. Snidle.
1989. Wildhaber-Novikov circular arc gears: some properties of relevance to
their design. Proceedings of The Royal Society A 425: 341-363.
2. Johnson
K.L. 2003. Contact mechanics. Cambridge:
Cambridge University Press.
3. Markowski
T., M. Batsch. 2013. Analysis of the Contact Region Geometry of the Novikov
Convexo-Concave Gears. In AIRTEC 2013.
Frankfurt 5-7.10.2013.
4.
Markowski T., A. Kawalec. 1995. An Analysis of the
Contact Area Parameters Which Influence the Load Capacity of a Mesh. In 2nd Int. Scientific Colloquium CAE
Techniques. Bielefeld 1995.
5. Markowski T., M. Mijał, E. Rejman. 2000. Podstawy konstrukcji maszyn. Napędy mechaniczne Cz. I. [In Polish: Machine construction basics. Mechanical drives Vol. I]. Rzeszów: Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
6. Ochęduszko
K. 1985. Koła zębate T.1 Konstrukcja.
[In Polish: Gears T.1 Construction]. Warszawa: WNT.
Received 11.08.2015; accepted in revised form 21.12.2015
Scientific Journal of Silesian University of
Technology. Series Transport is licensed under a Creative Commons Attribution
4.0 International License
[1] Faculty of Mechanical
Engineering and Aeronautics, Rzeszow University of Technology, al. Powstańców
Warszawy 8, 35-959 Rzeszów, Poland. E-mail: mbatsch@prz.edu.pl.