Article citation info:
Rutkowski, M. Organisation of Kingdom of Poland’s administrative
board of transport services subjected to count Tenishev. Scientific
Journal of Silesian University of Technology. Series Transport. 2016, 90. 149-164. ISSN: 0209-3324. DOI: 10.20858/sjsutst.2016.90.13.
Marek RUTKOWSKI[1]
ORGANISATION OF KINGDOM OF
POLAND’S ADMINISTRATIVE BOARD OF TRANSPORT SERVICES SUBJECTED TO COUNT TENISHEV
Summary. This article examines the legal aspect of functioning of the board of communication services in Kingdom of
Poland during period of 1842-1854, ie. at
a time when they were formally subjected to the Russian-Tartar prince of Tenishev family. Presentation of a series of introduced law bills concerning
local Management of Land and Waterways Transport
structure, replaced in 1846 by the Executive
Board of 13th District of Communications of Russian Empire allows us not only to visualize the detailed picture of their nature and scope,
but also indirectly to overall focus on th eattidude of Russian
invading power in relation to the Polish transport system.
Keywords: transport
service, Kingdom of Poland, prince Tenishev
ORGANIZACJA WŁADZ ADMINISTRACJI TRANSPORTOWEJ W KRÓLESTWIE
POLSKIM ZA RZĄDÓW GENERAŁA-MAJORA TENISZEWA
Streszczenie. Artykuł analizuje prawny aspekt funkcjonowania zarządu służb komunikacyjnych w Królestwie Polskim w latach 1842-1854, czyli w czasach gdy formalnie podlegały one rosyjsko-tatarskiemu księciu Teniszewowi. Przedstawienie wielu ustaw dotyczących lokalnego Zarządu Komunikacji Lądowych i Wodnych, zamienionego następnie w 1846 roku na Zarząd XIII Okręgu Komunikacji Cesarstwa Rosyjskiego, pozwala zobrazować nie tylko szczegółowy obraz jego charakteru i zakresu, ale też pośrednio ogólne tendencje rosyjskiej władzy najezdniczej w stosunku do polskiego systemu transportowego.
Słowa kluczowe: służba transportowa, Królestwo Polskie, książę Teniszew
Rys. 1. Herb książąt Teniszewów [3]
3.
ORGANIZACJA WŁADZ KOMUNIKACJI LĄDOWYCH I WODNYCH W KRÓLESTWIE POLSKIM Z
8/20 GRUDNIA 1842 ROKU
3.1. Organizacja Zarządu Komunikacji Lądowych i Wodnych
Organizacja Zarządu Komunikacji Lądowych i
Wodnych w Królestwie Polskim została szczegółowo omówiona i zatwierdzona na
posiedzeniu Rady Administracyjnej dnia 8/20 grudnia 1842 roku, w samych
początkach rządów transportowych Teniszewa. Dokonano tego w rozwinięciu art. 4 Ustawy z 11 października 1842 roku, chcąc
przyśpieszyć uporządkowanie służby komunikacyjnej i inżynierskiej w Królestwie [16].
Przeprowadzono wówczas formalny
i szczegółowy rozbiór składu i uprawnień tej instytucji.
Według
tych przepisów w skład zarządu wchodzili: a) mianowani bezpośrednio przez
monarchę zarządzający komunikacjami oraz dyrektor zarządu, b) zasiadający z urzędu
na posiedzeniach kolegialnych naczelnik Głównego Biura Kontroli i Rachunkowości
przy Komisji Rządowej Spraw Wewnętrznych i Duchownych (KRSWiD), c) mianowani
przez Radę Administracyjną: 1) inspektorowie generalni, 2) naczelnik
administracji i rachunko-wości w Zarządzie Komunikacji: 3) dyrektor
kancelarii, 4) radca prawny, 5) należący do składu osobowego biura
zarządu, względnie od niego zależni – urzędnicy klas wyższych (zaczynając od
klasy ósmej). Pozostałe urzędy oraz funkcje wypełniane przez osoby należące do
tzw. niższej służby mianowane były bezpośrednio przez Zarząd
Komunikacji. Takie nominacje zapadały na posiedzeniach kolegialnych zarządu. Natomiast
skład kancelarii Zarządu Komunikacji
Lądowych i Wodnych zależał od decyzji Zarządzającego Komunikacjami w Królestwie
Polskim (art. 1).
Ustanowiony
w grudniu 1842 roku zakres obowiązków Zarządu Komunikacji był bardzo szeroki.
Władze transportowe zajmowały się bowiem następującymi zagadnieniami: a) problematyką
budowy i utrzymania traktów bitych, dróg bocznych, mostów oraz jakiego-kolwiek
rodzaju i charakteru transportu lądowego, b) uspławnianiem rzek,
zabezpieczaniem ich brzegów, likwidacją przeszkód w transporcie wodnym na
rzekach i kanałach, c) zapew-nieniem odgórnego nadzoru oraz
ukierunkowaniem prowadzonych prac, oraz nad służbą transportową (zarówno na
prowincji, jak i w Warszawie), d) administrowaniem i nadzorem nad
funduszami przeznaczonymi na drogi i spławy w kraju oraz na prace i pensje
służby inżynierskiej w Warszawie, e) rozpatrywaniem skarg i zażaleń co do
drogownictwa (publicznego) oraz melioracji i zabezpieczenia przeciwpowodziowego
(odpływu wód),
f) zapewnieniem odgórnego nadzoru nad pracami szarwarkowymi, g) czynnościami z
zakresu budownictwa lądowego i wodnego (to ostatnie w wypadku przekazania
takich uprawnień przez władze wyższe). Artykuł 2 Ustawy z 20 grudnia 1842 roku
precyzował identyczność we wszystkich wskazanych wypadkach nadawanych właśnie
uprawnień Zarządu Komunikacji
z dawniejszymi prerogatywami Komisji Rządowej Spraw Wewnętrznych i Duchownych, które następnie zostały w pełni przejęte przez zeszłego
zarządzającego naczelnie komunikacjami lądowymi i wodnymi – czyli generała
Józefa Rutenstraucha (art. 2).
Zarząd
Komunikacji Lądowych i Wodnych Królestwa Polskiego wiele swoich decyzji podejmował
w formie kolegialnej. W ten sposób np. zatwierdzono projekty nowych praw,
urządzeń oraz ogólnych przepisów, jak też raporty i przedstawienia składane na
ręce namiestnika carskiego Iwana Paskiewicza oraz Rady Administracyjnej.
Podobnie i namysł nad kwestiami wątpliwymi, kiedy trzeba było zastosować ogólne
przepisy do konkretnych sytuacji/wydarzeń również powodował potrzebę dyskursu
kolegialnego. Podobnie zagad-nienia finansowe, a szczególnie każdy wydatek
Zarządu Komunikacji pobrany, czy to z funduszy drogowych czy z innych
źródeł budżetowych, względnie z funduszy miejskich i należących do instytutów
też podlegał wspólnemu namysłowi władz transportowych. Również wszystkie
projekty prac transportowych oraz zarządzenia, których wykonanie pociągało za
sobą wydatki, finalnie roztrząsano na posiedzeniu kolegium Zarządu Komunikacji,
celem ich przyjęcia lub odrzucenia. Kosztorysy i protokoły odbiorcze z wykonanych
już prac także zatwierdzano wyłącznie na posiedzeniach kolegialnych tej
instytucji. Na tej samej zasadzie postępowano z projektami budżetowymi
przychodów i wydatków oraz z wnioskami w tym zakresie. Poza
wyszczególnionymi powyżej, decyzjom kolegialnym w Zarządzie Komunikacji
Królestwa podlegały jeszcze: a) sprawy skierowane do rozpatrzenia przez Zarząd
Komunikacji z rozkazu instancji wyższych (wnoszone na forum przez
przewodniczącego tej agendy rządowej), b) opracowywanie sprawozdań z czynności
rocznych, c) weryfikacja kwalifikacji osób ubiegających się o posady
pozostające w gestii lub pod bezpośrednim zarządem władz komunikacyjnych, d)
rozpoznawanie i załatwianie skarg i zażaleń obywateli w sprawach
dotyczących dróg publicznych oraz zabezpieczenia przeciw-powodziowego czy
melioracji, e) rozpatrywanie wniosków w zakresie wywłaszczenia na użytek publiczny,
f) decyzji co do usunięcia z urzędu, zawieszenia w urzędowaniu, ewen-tualnie
oddawania pod sąd pozostających w jurysdykcji Zarządu Komunikacji urzędników
i oficjalistów, g) nakładanie kar administracyjnych na urzędników podrzędnych
władz (art. 3).
W grudniu 1842 roku ustalono ostatecznie, że zarządzający Komunikacjami Lądowymi i Wodnymi Królestwa Polskiego przede wszystkim kierował wszelkimi działami tyczącymi się komunikacji i służby inżynierskiej. Do równie ważnych jego zadań można było zaliczyć opiekowanie się opisami zachowania/postępowania urzędników (w oryg.: listami konduity) czy dokonywanie osobistych objazdów sieci transportowej, celem zapoznania się z jej stanem technicznym. Szef wydziału transportowego jednocześnie typował do nagród oraz wskazywał osoby, które (według niego) powinny objąć stanowiska, o których obsadzie decydowała Rada Administracyjna. Mianował ona na posady w kancelarii zarządu oraz udzielał pozwoleń czasowych na urlopy (art. 4).
Z kolei dyrektor Zarządu Komunikacji przede wszystkim miał przypisane do swego stanowiska dwa atrybuty: po pierwsze, zastępował on zarządzającego podczas jego nieobecności; po drugie, pilnował porządku, akuratności i pośpiechu w pracach władz komunikacyjnych oraz w od nich zależnych jednostkach terenowych. Dyrektor zarządu załatwiał poza tym sprawy dotyczące prostego wykonywania praw, przepisów lub rozkazów władz wyższych. Podobnie postępował on, gdy chodziło o przestrzeganie obowiązujących przepisów, ewentualnie o udzielanie komisjom rządowym i władzom centralnym (oraz urzędom niższego szczebla) wszelkich wiadomości i wyjaśnień w kwestiach wątpliwych. Z innych zadań wskazanego dyrektora trzeba wymienić przygotowywanie materiałów do przedstawienia pod decyzję Zarządu Komunikacji, względnie jakiejkolwiek władzy wyższej (art. 5).
Spośród innych, istotnych czynników decyzyjnych we władzach Zarządu Komunikacji trzeba koniecznie wymienić naczelnika Wydziału Administracji i Rachunkowości, który nadzorował całość służby administracyjnej i rachunkowej, a poza tym oczywiście kontrolował fundusze, pozostające w gestii władz transportowych. Jednak przed przedstawieniem opracowanych przez niego zagadnień musiały być one weryfikowane przez dyrektora zarządu. Jego innym zadaniem było czuwanie nad ścisłym dostosowaniem się całości służby transportowej do ogólnych przepisów rachunkowych i kasowych oraz dopilnowanie dokładnego rozliczenia wszystkich wydatków oraz ich właściwego wykorzystania (zgodnie z pierwotnym celem) i nieprzekraczania budżetu jednostki (art. 6).
Bardzo dużo obowiązków spoczywało na dyrektorze kancelarii Zarządu Komunikacji, który zasadniczo dopilnowywał, aby spisywany protokół obrad zarządu był wierny, dokładny i jasny w przekazie oraz aby jego redakcja była w pełni zgodna z zapadłymi decyzjami. Kontrolował i nadzorował on archiwa i składy, a przede wszystkim sprawował władzę w samej kancelarii, będąc zwierzchnikiem wszystkich jej pracowników, a przy tym odpowiadając nawet za zachowanie czystości i bezpieczeństwa w lokalach biurowych. Nadzorując dzienniki podawcze, dyrektor kancelarii odpowiadał za porządek, wierność i pośpiech korespondencji, poświadczając zarazem przesyłki zarządzającego i dyrektora Zarządu Komunikacji Lądowych i Wodnych. Szef kancelarii pobierał i rozdzielał – zgodnie z litami płacy – fundusze przeznaczone na wynagrodzenie dla pracowników biura i samego zarządu, realizował też wydatki na materiały biurowe, jednocześnie rozliczając się z nich. Odbierał on całą pocztę nadchodząca do biur Zarządu Komunikacji, kierował pisma do odpowiednich komórek organizacyjnych. Ważnym zadaniem dyrektora kancelarii było osobiste utrzymywanie przez niego dziennika interesów sekretnych oraz inwentarza ruchomości biurowych (art. 7).
W ustawie z 20 grudnia 1842 roku opisano bardzo szczegółowo sposób procedowania Zarządu Komunikacji. Artykuł 8 potwierdzał, że dla formalnego uznania posiedzenia tegoż zarządu za uprawnione, na jego kolegium musiały znajdować się co najmniej trzy osoby, w tym zarządzający albo co najmniej dyrektor zarządu. Wobec jednoczesnej nieobecności dwu z nich, to Rada Administracyjna wyznaczała ewentualnego zastępcę, upoważnionego do prowadzenia procedowania na posiedzeniach kolegialnych (art. 8). Potwierdzono też, iż decyzję na posiedzeniu kolegialnym podejmowano większością głosów, gdzie – przy ewentualnej równowadze – decydował głos prezydującego. Gdy prezydujący nie podzielał zdania większości, uznając zapadłą decyzję za niezgodną z przepisami lub wręcz szkodliwą, wówczas mógł ją zawiesić, przedkładając niezwłocznie kwestię do dyrektora głównego prezydującego w Komisji Rządowej Spraw Wewnętrznych i Duchownych. Ten ostatni, zaopiniowaną przez siebie sprawę przekazywał do ostatecznego rozstrzygnięcia przez Radę Administracyjną (art. 9).
Każde posiedzenie zarządu protokołowano, zapisując dokładnie przedmioty wniesione na dane zebranie. Na posiedzeniu w szczególności spisywano zapadłe decyzje we wszystkich omawianych sprawach. W wypadku omawiania zagadnień o znaczeniu ekonomicznym, oprócz samej decyzji do protokołu wpisywano także jej podstawy prawne. Co ważne, na żądanie obecnych na posiedzeniu członków zarządu zapisywano ewentualne zdanie odrębne (nawet, gdy nie zostało finalnie przyjęte), niezależnie, czy to jednej osoby czy większej grupy osób uprawnionych do głosowania. Protokoły posiedzenia były naturalnie podpisywane przez wszystkich członków obecnych na zebraniu (art. 10). Spośród obecnych na posiedzeniu członków gremium decyzyjnego, wszyscy którzy nie występowali przeciwko zapadającej decyzji (nie wnosząc zdania odrębnego) dzielili jednak między siebie ewentualną odpowiedzialność za jej skutki (art. 11).
Przy opisie organizacji zadań prawodawcy nie zapomnieli stwierdzić w art. 12 Ustawy z 20 grudnia 1842 roku, że w Zarządzie Komunikacji Lądowych i Wodnych to przynależni do biura inżynierowie przygotowywali czynności techniczne, czyniąc tak oczywiście pod nadzorem inspektorów generalnych (art. 12). Projekty pociągające za sobą znaczne wydatki oraz wymagające opanowania wysokiej sztuki inżynierskiej przed wniesieniem na posiedzenie kolegialne zarządu trzeba było opracować wstępnie, do czego używano uzdatnionych techników. W naradach o charakterze preliminażowym – w miarę potrzeby określonej przez zarządzającego komunikacjami lub jego zastępcę – zazwyczaj brali udział inżynierzy z biegłości w sztuce swojej znani oraz inspektorowie generalni (art. 13). Niekiedy liczbę osób naradzających się uzupełniano o członków Rady Ogólnej Budowniczej, a to celem postawienia zarządu w możności oparcia swoich działań pod względem technicznym na pewniejszej jeszcze podstawie i dla udzielenia mu rękojmi. Miało to miejsce, gdy zarządzający komunikacjami porozumiewał się w tej kwestii z ministrem spraw wewnętrznych (dyrektorem generalnym prezydującym), aby umożliwić konkretne rozważania w samej Radzie Budowniczej, w której udział mogli wówczas brać inspektorzy generalni i inżynierzy znani ze swojej zdolności. Natomiast w wypadkach niecierpiących zwłoki członkowie Rady Ogólnej Budowniczej mieli prawo – na wezwanie zarządzającego komunikacjami – zebrać się w biurach Zarządu Komunikacji (art. 14).
Sprawom podlegającym rozpatrzeniu przez samego zarządzającego lub przez posiedzenie kolegialne dyrektor zarządu nadawał kolejny numer. Następnie zarządzający lub prezydujący ponownie je zacyfrowywał, co poświadczało uprzednią decyzję (art. 15). Z kolei całość korespondencji lub odpowiedzi na nią, która dotyczyła spraw, gdzie decyzje podejmował zarządzający lub kolegium, podpisywał sam zarządzający, ewentualnie – podczas jego nieobecności – dyrektor zarządu (art. 16). Natomiast inne korespondencje oraz tzw. odpowiedzi przygotowawcze, które nie wymagały podejmowania decyzji na kolegium zarządu, wypuszczano co do zasady z podpisem dyrektora zarządu (art. 17).
W 1842 roku nie zapomniano też dokładnie opisać relacji pomiędzy zarządzającym i całym Zarządem Komunikacji Lądowych i Wodnych a dyrektorem głównym prezydującym (ministrem) w Komisji Rządowej Spraw Wewnętrznych i Duchownych. Z tych ustaleń wynikało, że skierowane do władz wyższych wnioski administracji transportowej składano właśnie na ręce ministra spraw wewnętrznych. Dopiero jednak po uznaniu przez tegoż dyrektora głównego prezydującego danych wniosków za zgodne z jego opinią, przedstawił on je na forum Rady Administracyjnej (art. 18). Wobec uznania przez ministra przedłożenia Zarządu Komunikacji na niedostatecznie usprawiedliwione, miał on z kolei prawo żądać od władz transportowych dalszych wyjaśnień oraz przedstawiać im własne uwagi, które mogły nawet prowadzić do zmiany całego pierwotnego wniosku (art. 19). Po ewentualnym uznaniu przez zarząd braku możliwości zgodzenia się z ministerialnymi sugestiami, dyrektor główny prezydujący w KRSWiD przedkładał Radzie Administracyjnej pierwotny wniosek władz transportowych, dołączając do niego swoją opinię, gdzie miał sugerować, aby pośrednictwu jego należyty nadany był pośpiech, tak, aby interesa komunikacji dotyczące na zwłokę narażone nie były (art. 20).
Specjalnie traktowano raporty niemogące być opóźnianymi ze względu na konieczność wykonania bezpośrednich rozkazów namiestnika carskiego feldmarszałka Iwana Paskiewicza. Otóż można je było przedkładać bezpośrednio księciu warszawskiemu, przy jednak jednoczesnym poinformowaniu o tym dyrektora głównego prezydującego w KRSWiD (art. 21).
Ustawa z 20 grudnia 1842 roku nakazywała dodatkowo Zarządowi Komunikacji Lądowych i Wodnych Królestwa Polskiego wprowadzenie w wykonanie przepisów postanowienia Rady Administracyjnej z 22 lipca/3 sierpnia 1832 roku, w zakresie nawiązującym do udziału rządów gubernialnych (uprzednio komisji wojewódzkich) oraz ustanowionych przy władzach administracyjnych inżynierów cywilnych w pracach prowadzących do nadzoru i utrzymania dróg bitych. W grudniu 1842 roku nakazano zarazem wprowadzić oczywiście w zastosowaniu rzeczonych przepisów pewne zmiany, wymuszone przez współczesne położenie rzeczy (art. 22), tj. przez uprzednie już opracowanie projektu etatu służby transportowej na 1843 rok (art. 23). Jednocześnie art. 24 Ustawy z 20 grudnia 1842 roku jasno stwierdzał brak możliwości utrzymania mocy prawnej dla tej części rozporządzenia Rady Administracyjnej z 3 sierpnia 1832 roku, która została zmieniona właśnie przez wprowadzane przepisy. Stąd nakazano, aby wszystkie (bez wyjątku) wydane przez Komisję Rządową Spraw Wewnętrznych oraz uprzednią Dyrekcję Komunikacji Lądowych i Wodnych bazując na ustawie z 3 sierpnia 1832 roku przepisy i instrukcje zostały dokładnie przejrzane. Owa weryfikacja miała doprowadzić do ich aktualizacji w zgodzie z omawianą Ustawą z 20 grudnia 1842 roku. Po zakończeniu uaktualniania przepisów Zarząd Komunikacji miał obowiązek przedstawić je, jako obowiązujące, inżynierom pracującym w służbie transportowej w całym Królestwie Polskim (art. 24) [17].
Wprowadzone w rozwinięciu uprzednich przepisów, w niecały miesiąc po objęciu urzędu szefa administracji transportowej w Królestwie Polskim przez generała-majora Teniszewa, nowe, szczegółowe regulacje, dotyczące organizacji naczelnych władz komunikacyjnych działających w Królestwie Polskim, stały się podstawą dla ich funkcjonowania nawet w zmienionych uwarunkowaniach ogólnych po grudniu 1846 roku, gdy polskie struktury komunikacyjne włączono do sieci ogólnorosyjskiej.
Artykuł 25 wydanej przez Radę Administracyjną Ustawy z dnia z 8/20 grudnia 1842 roku o organizacji Zarządu Komunikacji Lądowych i Wodnych w Królestwie Polskim wskazywał potrzebę opracowania przez Zarząd Komunikacji organizacji wewnętrznej swego biura [23]. Realizując to postanowienie na posiedzeniu Zarządu Komunikacji dnia 7/19 stycznia 1843 roku zatwierdzono wewnętrzną organizację biura zarządu Komunikacji Lądowych i Wodnych w Królestwie. Ustawę tę podpisał naczelnik zarządu, generał-major książę Mikołaj Teniszew.
Biuro Zarządu Komunikacji podzielono na trzy główne części, odpowiadające: a) Służbie Ogólnej, b) Wydziałowi Administracyjnemu i Rachunkowemu, c) Wydziałowi Techniczne-mu. W skład Służby Ogólnej zaliczono wówczas: dyrektora kancelarii, ujętych w etacie i zatwierdzonych przez Radę Administracyjną urzędników i oficjalistów zatrudnionych w biurze: radcę prawnego, archiwistę, tłumaczy, dziennikarza, ekspedytora, sekretarza protokolistę oraz wszystkich pracowników tejże kancelarii. Do Wydziału Administracyjnego i Rachunkowego należała służba administracyjna oraz służba rachunkowa. Na zasadzie realizacji art. 6 postanowienia Rady Administracyjnej z 20 grudnia 1842 roku, naczelnikiem tego działu był oczywiście naczelnik administracji i rachunkowości w Zarządzie Komunikacji. W Wydziale Technicznym zatrudniano przypisanych do biura zarządu inżynierów (którzy załatwiali czynności techniczne pod nadzorem inspektorów) oraz wszystkich urzędników i oficjalistów, przeznaczonych do załatwiania drogowych, spławnych i jakichkolwiek innych czynności technicznych, zapisanych w budżecie biura Zarządu Komunikacji jako tzw. służba techniczna.
Wydział Techniczny podzielono na dwie sekcje. Przeznaczeniem pierwszej z nich było zajmowanie się czynnościami technicznymi, prowadzonymi - pod nadzorem jednego inspektora - przy drogach. Druga sekcja zajęła się - pod kierunkiem kolejnego inspektora - pracami prowadzonymi przy spławach oraz wszystkimi zajęciami technicznymi, innymi niż prace przy drogach bitych i zwyczajnych (tj. niebitych).
Sprawy opracowane w biurze Zarządu Komunikacji były wnoszone na posiedzenia plenarne: a) z zakresu służby ogólnej – przez dyrektora kancelarii, b) z dziedziny administracyjnej i rachunkowej – przez naczelnika tego wydziału, ewentualnie w specy-ficznych wypadkach na posiedzeniu ogólnym przywoływano wybranych referentów z tego samego wydziału, c) z zakresu czynności technicznych – sprawy były referowane przez zajmujących się nimi inżynierów (pomimo że zgodnie z art. 12 Ustawy o organizacji Zarządu Komunikacji z 8/20 grudnia 1842 roku wszystkie zagadnienia techniczne miały być wykonywane pod zwierzchnictwem i nadzorem inspektorów) [22]. Należy też nadmienić, że poza wewnętrzną organizacją biura Zarządu Komunikacji Lądowych i Wodnych w Królestwie Polskim, w dniu 22 czerwca/4 lipca 1844 roku tenże zarząd wydał rozporządzenie nr 5 637, gdzie opisał obowiązki związane z wykonywaniem prac: dziennikarza, ekspedytora oraz archiwisty. Jednocześnie w rozporządzeniu z lipca 1844 roku zamieszczono wzory służące do prowadzenia przez nich dzienników podawczych oraz dzienników kontroli [23]. Tym sposobem w przedziale czasowym grudzień 1842 roku - lipiec 1844 roku opracowano finalnie praktycznie kompletny zestaw przepisów, regulujących prace Zarządu Komunikacji oraz jego biura i pracowników.
Tymczasem po czterech latach rządów księcia Teniszewa miała miejsce zmiana organizacyjna polskiej służby transportowej o niebagatelnym znaczeniu. W ramach bowiem akcji unifikacyjnej Cesarstwa Rosyjskiego z Królestwem Polskim ustanowiono w Warszawie, na mocy podpisanego w Petersburgu ukazu Mikołaja I z 5/17 grudnia 1846 roku, zależny bezpośrednio od petersburskiej centrali, Zarząd XIII Okręgu Komunikacji Lądowych i Wodnych Cesarstwa Rosyjskiego. Informacja o tym wydarzeniu została podana do publicznej wiadomości w formie wypisu z protokołu Sekretariatu Stanu Królestwa Polskiego, noszącego datę 14 stycznia 1847 roku. Z preambuły zaś opublikowanego w tym czasie postanowienia carskiego wynikało, iż rosyjski monarcha uznał za pożyteczne, aby Zarząd Komunikacji w Królestwie Polskim miał organizacją zastosowaną do zarządu tej gałęzi służby w Cesarstwie, ze zmianami, jakie stosownie do miejscowych urządzeń i okoliczności są konieczne. Postanowienie to zapadło na wniosek feldmarszałka Iwana Paskiewicza oraz Główniezarządzającego Komunikacjami i Gmachami Rządowymi w Cesarstwie Rosyjskim Piotra Andreewicza hrabiego Kleinmichela (art. 8).
Poza wprowadzeniem nowej nazwy, zamieniającej Zarząd Komunikacji Lądowych i Wodnych w Królestwie Polskim na rosyjski Zarząd XIII Okręgu Komunikacji, uprawnienia i ogólny zakres prac służy transportowej Królestwa pozostawały jednak w zasadzie bez większych zmian. Precyzował to wyraźnie artykuł 7 ukazu, mówiący, że atrybucje […] i obowiązki Zarządu ХШ Okręgu dostają też same, jakie nadane były dotychczasowemu Zarządowi Komunikacji Lądowych i Wodnych w Królestwie Polskim. W prawie pełnym zatem zakresie miały nadal obowiązywać: postanowienie z 29 września/11 października 1842 гoku, oraz zatwierdzone przez Radę Administracyjną przepisy organizacyjne tejże służby z 8/20 grudnia 1842 roku (art. 7).
W
nowym ukazie wzmocniono natomiast zasadę pełnej i bezpośredniej podległości
tegoż Zarządu i Okręgu Komunikacji od carskiego
namiestnika Iwana Paskiewicza, szczególnie w zakresie co do oznaczenia
i uskuteczniania robót, przeznaczania funduszów i rachunkowości (art.
1-2). Jednak we wszystkich sprawach wymagających bezpośredniej carskiej
decyzji czy potwierdzenia w zakresie uprawnień władzy XIII Okręgu Komunikacji
oraz co do przyzna-wania nagród, namiestnik musiał się – przed złożeniem
ostatecznego wniosku do cara – kontaktować z Głównozarządzającym Komunikacjami
i Gmachami Rządowymi w Cesarstwie Rosyjskim (art. 3). Z kolei przenoszenie
terytorialne sztabs- i ober-oficerów oraz ogółu urzędników XIII Okręgu, jak też
przemieszczanie ich organizacyjnie z urzędu na urząd,
a także całość czynności związanych z nominacjami i zwalnianiem z obowiązków,
miało odtąd zależeć wyłącznie od carskiego namiestnika. We wszystkich tego typu
sprawach niewymagających bezpośredniej zgody cara, Paskiewicz mógł postępować w pełni
swobodnie, jedynie będąc zobowiązany do informowania o swoich postanowieniach
Głównozarządzającego Komunikacjami i Gmachami Publicznymi w Petersburgu
(art. 4).
Z kolei art. 5 ukazu z 5/17 grudnia 1846 roku precyzował dokładnie, z jakich prac i czynności Zarząd XIII Okręgu miał konkretnie zdawać sprawę właśnie Główno-zarządzającemu Komunikacjami i Gmachami Rządowymi Cesarstwa Rosyjskiego, czyli w tym konkretnym wypadku Piotrowi Kleinmichelowi. Wypadało zatem przesyłać do Petersburga: a) comiesięczne raporty o ruchu służbowym wszystkich pracowników, b) listy tzw. stanów służby oraz konduit zatrudnionych w XIII Okręgu generałów, sztabs- i ober- oficerów oraz całości urzędników, c) wykazy tercjałowe [tj. czteromiesięczne] o biegu interesów Zarządu, podług przyjętego porządku, 4) coroczne sprawozdania o czynnościach Zarządu XIII Okręgu, sporządzane zgodnie ze wzorcem wydawanym przez samego Główno-zarządzającego Komunikacjami i Gmachami Publicznymi. Wreszcie celem prowadzenia lokalnych czynności w łączności i zsynchronizowaniu z ogólnymi tendencjami i zamie-rzeniami transportowymi w Cesarstwie Rosyjskim, po uzyskaniu akceptacji ze strony namiestnika carskiego dla planowanych na dany rok czynności, Zarząd Okręgu XIII został zobligowany do systematycznego wysyłania dla petersburskiego Głównozarządzającego Komunikacjami kopii swoich przedstawień ze wszelkimi obliczeniami. Poza tym, na koniec każdego roku warszawskie władze komunikacyjne miały obowiązek przedstawiać szczegółowy raport, opisujący stan wykonanych już prac, oraz informacje jakie jeszcze [roboty] i z jakich powodów do wykonania pozostają (art. 5). Było też oczywiste, iż wszystkie przedsięwzięcia transportowe mające jakikolwiek związek z podobnymi pracami podej-mowanymi na terenie Cesarstwa Rosyjskiego namiestnik carski miał obowiązek osobiście konsultować z petersburskim Głównozarządzającym Komunikacjami i Gmachami Rządowym (art. 6) [19].
Zmiany wprowadzone na przełomie 1846 oraz 1847 w zarządzie działającej w Królestwie Polskim służby transportowej charakteryzowały się zatem dwoma znamiennymi czynnikami: a) zwiększeniem bezpośredniej roli namiestnika carskiego w jej funkcjonowaniu, b) wprowa-dzeniem oczywistej zasady kontroli prac i składu osobowego tej gałęzi służby przez petersburskiego zarządcę komunikacjami ogółu Cesarstwa Rosyjskiego. Zmiany te, nie odnosząc się bezpośrednio do samego warszawskiego zarządzającego systemem komunikacji krajowej, wpływały klarownie na jego pozycję, znacząco ją umniejszając.
5. ETAT ZARZĄDU XIII OKRĘGU KOMUNIKACJI Z 23 MAJA/4 CZERWCA 1852 ROKU
Na mocy ukazu Mikołaja I z 5/17 grudnia 1846 roku postanowiono odgórnie wprowadzić nowy budżet dla służby komunikacyjnej działającej w Królestwie Polskim według dołączającego się […] etatu, jednak dopiero w początku lat pięćdziesiątych XIX wieku opracowano faktycznie zupełnie nowe zasady finansowe dla Zarządu XIII Okręgu Komunikacji. Podobnie jak poprzednio, za wprowadzeniem nowej ustawy stali namiestnik Iwan Paskiewicz i rosyjski Główniezarządający Komunikacjami i Budynkami Publicznymi – Piotr Kleinmichel. Projekt ten został następnie zatwierdzony postanowieniem cesarskim z 23 maja/4 czerwca 1852 roku. Wykonanie postanowienia z 4 czerwca 1852 roku Mikołaj I zlecił oczywiście także Paskiewiczowi oraz zarządcy rosyjskich komunikacji i budowli państwowych. Zgodnie z wolą monarchy jego treść nakazano ogłosić zarówno według przyjętego porządku w Cesarstwie, jak i w Dzienniku Praw Królestwa Polskiego, gdzie pełny zapis postanowienia zamieszczono w numerze 140 tomu 46., z oficjalną datą ogłoszenia 19/31 maja 1853 roku.
Artykuł 1. Ustawy z 4 czerwca 1852 roku wskazywał, iż wprowadzany etat należało rozumieć jako normalny budżet systemu komunikacji w Królestwie Polskim, zastępujący zarazem czasowe zasady, wprowadzone uprzednio dekretem z 5/17 grudnia 1846 roku. Miały zatem odtąd obowiązywać w Polsce normalne zasady praktykowane w kwestiach komunikacyjno-finansowych.
Prawodawca jednoznacznie określił (art. 2) termin rozpoczęcia stopniowego wdrażania nowego etatu w życie, uznając datę 20 grudnia 1852 roku/1 stycznia 1853 roku za moment formalnego nabrania mocy prawnej przez nowe przepisy. Stopniowość wprowadzania do wykonania nowego etatu Zarządu XIII Okręgu Komunikacji Mikołaj I tłumaczył koniecznością relatywnie powolnej realizacji tego projektu, w miarę tego, jak urzędnicy i oficjaliści obecnie zajmujący posady tymże etatem albo nie objęte, albo inaczej uposażone, wychodzić będą ze służby, otrzymają awans albo inne przeznaczenie. Ustawodawca dodawał, iż wymienieni urzędnicy i oficjaliści mieli prawo do korzystania z przyznanych im praw i uposażeń związanych z dotychczas wykonywanymi obowiązkami aż do momentu pełnego zatwierdzenia nowego etatu komunikacji działających na obszarze Królestwa Polskiego.
Mikołaj I w artykule 3. Ustawy z 4 czerwca 1852 roku precyzował też sytuację trzech obecnie nadetatowych inżynierów gubernialnych – jako że ogólną liczbę tychże inżynierów gubernialnych w Królestwie Polskim zmniejszano z ośmiu do pięciu, czyli o trzech, których dalsze funkcjonowanie nie zostało przewidziane w nowym budżecie komunikacyjnym dla obszaru Królestwa. Zakładano zatrudnienie tych osób na nowych, dopiero mających być utworzonymi, posadach państwowych. W tzw. międzyczasie ustawodawca przewidywał konieczność zatrudnienia tychże trzech inżynierów gubernialnych na powstających właśnie posadach pomocników inżynierów gubernialnych. To przemieszczenie (czy nawet czasowa faktyczna degradacja) nie zmniejszała jednak wysokości przywilejów pod względem klas i mundurów. Mieli zatem oni nadal występować w swoich dotychczasowych strojach służbowych. Celem wyrównania różnicy w pobieranym uposażeniu, siłą rzeczy niższym na niżej położonych w hierarchii urzędniczej posadach, wskazani trzej inżynierzy gubernialni otrzymywali specjalne dodatki kwotowe. Źródło tego dodatkowego uposażenia znajdowało się na oszczędnościach osiągnąć się mających na ogólnej sumie zatwierdzającym się etatem, oznaczonej na place i koszta podróży służby zarządu.
Nowe przepisy nie oznaczały tylko likwidacji poszczególnych etatów. Ustawa z 4 czerwca 1852 roku w artykule 4. powoływała bowiem dziewięć nowych etatów inżynierów powiatowych oraz cztery posady sekretarzy przy naczelnikach oddziałów dróg bitych. Obsadzenie tych posad poszczególnymi urzędnikami – zgodnie z wolą Mikołaja I – następowało jednak nie od razu, a sukcesywnie, w miarę uzyskiwania oszczędności, napły-wających z sum zatwierdzonych normalnym etatem, przypisanym do systemu komunikacji Królestwa. Wynikałoby z tego, iż w rzeczywistości nowy, obowiązujący od 1 stycznia 1853 roku etat komunikacyjny Królestwa Polskiego zawierał rozwiązania, które wprowadzały nowe etaty wykorzystując zasadę ich finansowania z nieokreślonych jeszcze źródeł, mających dopiero powstać – i to z bliżej niesprecyzowanych powodów – w przyszłości.
Artykuł 5. postanowienia z 4 czerwca 1852 roku wskazywał nowe zasady umundurowania dróżników w Królestwie Polskim. To nowe umundurowanie (opisane dokładnie w załączonej do wzmiankowanego postanowienia tabeli) zaczęło obowiązywać począwszy od dnia 20 grudnia 1852 roku/1 stycznia 1853 roku [6].
Podpisany przez Mikołaja I w dniu 23 maja/4 czerwca 1852 roku, obowiązujący od 1 stycznia roku 1853 etat XIII Okręgu Komunikacji Cesarstwa Rosyjskiego pozwala odtworzyć strukturę ówczesnych służb komunikacyjnych w Królestwie Polskim.
Tabela 1 [4]
Zarząd Okręgowy w Warszawie
XIII Okręgu Komunikacji
Zatrudnienie etatowe |
Liczba urzędów |
Klasa |
Płaca
roczna w rublach srebrem |
||
Urząd |
Mundur |
Urzędnik |
Całość |
||
Naczelnik Okręgu, Prezydujący; w randze
generał-lejtnanta, względnie generał-majora Pomocnik Naczelnika Okręgu; w randze generał-majora
lub pułkownika Inspektorzy - członkowie Ogólnego Zebrania Zarządu
Okręgowego |
1 1 4 |
V |
V |
2 250 1 200 |
2 250 4 800 |
Naczelnik Okręgu otrzymywał rocznie kwotę 5 250 rubli srebrem przeznaczoną na objazdy w okolicach Warszawy, a każdy z inspektorów na podróże rocznie sumę 600 rubli (razem 4 inspektorów otrzymywało rocznie kwotę 2400 rubli, przeznaczoną na objazdy).
Tabela 2 [4]
Kancelaria Zarządu
Okręgowego w Warszawie XIII Okręgu Komunikacji
Zatrudnienie etatowe |
Liczba urzędów |
Klasa |
Płaca
roczna |
||
Urząd |
Mundur |
Urzędnik |
Całość |
||
Dyrektor
kancelarii Pomocnik
dyrektora kancelarii 2 tłumacze
języka rosyjskiego Archiwista Dziennikarz Ekspedytor Kaligrafowie
(„urzędnicy do pisma”) |
1 1 2 1 1 2 6 |
VII IX IX; X IX X X XII;XIV |
VII IX IX: X IX X X X; bez haftu |
1050 300 600; 450 600 300 300 270; 225; 180 |
1050 300 1050 600 300 300 1350 |
Tabela 3 [4]
Wydział Techniczny Zarządu Okręgowego XIII Okręgu Komunikacji
Zatrudnienie etatowe |
Liczba urzędów |
Klasa |
Płaca
roczna |
||
Urząd |
Mundur |
Urzędnik |
Całość |
||
Naczelnik
wydziału 2 naczelników
stołu 4 pomocników
naczelników stołu |
1 2 4 |
VI VII VIII |
VI VII VIII |
1 200 900 600 |
1 200 1 800 2 400 |
Tabela 4 [4]
Wydział Administracyjny Zarządu Okręgowego XIII Okręgu Komunikacji
Zatrudnienie etatowe |
Liczba urzędników |
Klasa |
Płaca
roczna |
||
Urząd |
Mundur |
Urzędnik |
Całość |
||
Naczelnik
wydziału 3 naczelników
stołu 2 buchalterów 3 pomocników
naczelnika stołu Pomocnik
buchaltera |
1 3 2 3 1 |
VII VIII IX IX IX |
VII VIII IX IX IX |
1050 750; 600 600 450; 420 435 |
1050 1950 1200 1320 435 |
Tabela 5 [4]
Zarząd Okręgowy Rysowania i Litografii Zarządu Okręgowego XIII Okręgu Komunikacji
Zatrudnienie etatowe |
Liczba urzędów |
Klasa |
Płaca
roczna |
||
Urząd |
Mundur |
Urzędnik |
Całość |
||
Naczelnik
rysowni 2 rysowników
litografów Konduktor 1.
klasy Konduktor 2.
klasy Konduktor 3.
klasy Konduktor 4.
klasy Drukarz i
litograf Dozorca domów Ogrodnik 2 kurierów 6 stróżów |
1 2 1 1 1 1 1 1 1 2 6 |
VII XII XIV XIV XIV XIV - XIV - - - |
VII X Bez haftu Bez haftu Bez haftu Bez haftu - Bez haftu - - - |
750 300 180 150 120 90 180 180 90 150 108 |
750 600 180 150 120 90 180 180 90 300 540 |
W
Zarządzie Okręgowym Rysowania i Litografii Zarządu Okręgowego XIII Okręgu
Komunikacji przeznaczono także w stosunku rocznym: a) na utrzymanie dwu domów
900 rubli, b) na podatki od tych domów 270 rubli, c) na bibliotekę 450
rubli, d) na opal i światło 1100 rubli, e) na potrzeby kancelaryjne i
rysunkowe 1300 rubli, f) na koszta podróży dla ogrodnika 9 rubli [4]. Jak
wynika z powyższego zestawienia (tabel 1 – 5), ogólne wydatki przewidywane Ustawą
z dnia 4 czerwca 1852 roku na utrzymanie Zarządu Okręgowego w Warszawie
XIII Okręgu Komunikacji miały wynosić 38 760 rubli.
Mikołaj
I nakazał też opracowanie etatów miejsc zależnych od Zarządu Okręgu.
Do miejsc takich zaliczono przede wszystkim trakty bite.
Tabela 6 [5]
Odziały i objazdy traktów bitych Zarządu Okręgowego XIII Okręgu Komunikacji
Personel na traktach bitych |
Liczba urzędów |
Klasa |
Płaca
roczna |
||
Urząd |
Mundur |
Urzędnik |
Całość |
||
a) oddziały na traktach bitych 4 naczelników oddziałów 4 pisarzy przy naczelnikach oddziałów b) objazdy przy traktach bitych 15 naczelników objazdowych 63 konduktorów 666 drożników |
4 4 15 63 666 |
VI XIV VIII XII; XIV - |
VI bez haftu VIII X, bez haftu - |
750 180 675; 600; 525; 450; 375 270; 240; 210 od 54 do 90 |
3 000 720 5 200 13 830 |
Jednocześnie prawodawca przeznaczył rocznie: a) po 600 rubli na koszty podróży dla naczelników oddziałowych w oddziałach traktów bitych, czyli razem 2400 rubli b) po 225 rubli dla naczelników objazdowych w objazdach traktów bitych, czyli razem 3375 rubli, c) dla konduktorów na koszty podróży ogółem 3450 rubli, d) na koszty umundurowania dróżników 8045 rubli 94 ½ kop.
Do miejsc zależnych od Zarządu Okręgu XIII zaliczono oczywiście także komunikację wodną.
Tabela 7 [5]
Komunikacja wodna Zarządu Okręgowego XIII Okręgu Komunikacji
Personel w służbie komunikacji wodnej |
Liczba urzędów |
Klasa |
Płaca
roczna |
||
Urząd |
Mundur |
Urzędnik |
Całość |
||
a) służba przy
ulepszeniu spławu na Wiśle 4 naczelników
objazdowych 6 pomocników
naczelników objazdowych 3 majstrów
robót faszynowych 11 dozorców b) służba przy
Kanale Augustowskim naczelnik
objazdu pomocnik
naczelnika objazdu |
4 6 3 1 1 1 |
VIII X XIV XIV VIII XII |
VIII X Bez haftu Bez haftu VIII X |
720;600;420 300;225 270;150 225;180;150 600 270 |
2 370 1 725 570 2010 600 270 |
cd. tabeli 7
pisarz majster 12 dozorców
przy śluzach 21 stróżów
przy śluzach 1 stróż przy
biurze c) służba przy
moście pod Płockiem pisarz przy magazynie mostowym majster mostowy 7 przewoźników cieśla mostowy 6 stróżów |
1 1 11 21 1 1 1 1 1 6 |
XIV XIV XIV - - XIV XIV - - - |
Bez haftu Bez haftu Bez haftu - - Bez haftu Bez haftu - - - |
216 165; 150; 135; 90 54 54 270 225 150; 120 90 90 |
216 165 1 440 1 134 54 270 225 870 90 540 |
Mikołaj I przeznaczył w stosunku rocznym: a) dla naczelników objazdowych służby przy ulepszaniu spławu na Wiśle na koszty podróży po 150 rubli, czyli razem 600, b) dla pomocników naczelników objazdowych tejże służy na koszty podróży razem 420, c) na potrzeby kancelaryjne tej służby 22 ruble, d) dla naczelnika objazdu przy Kanale Augustowskim na koszty podróży 150 rubli, e) dla pomocnika naczelnika objazdu przy Kanale Augustowskim 60 rubli, f) dla jednego dozorcy przy Kanale Augustowskim na koszty podróży 15 rubli, g) na potrzeby kancelaryjne służby przykanałowej 30 rubli, h) na najem lokalu, kancelarię tejże służby 30 rubli, i) na smarowidło do mechanizmów śluzowych, upustów i mostów zwodzonych 85 rubli, j) wreszcie na nadzwyczajne wydatki pozostające do dyspozycji zarządu służby przy Kanale Augustowskim 130 rubli [5].
W zasadzie ogólnym wyznacznikiem wprowadzonego w życie w roku 1853 nowego etatu służby transportowej Królestwa Polskiego było stopniowe redukowanie jej obsady i przeznaczonych na nią wydatków
Należy zaznaczyć, iż Zarząd XIII Okręgu Komunikacji działał jeszcze prawie 7 lat po dymisji Mikołaja księcia Teniszewa, tj. do roku 1861, gdy postanowieniem monarszym z 22 lutego/6 marca 1861 roku struktura ta została zamieniona na Zarząd VII Okręgu Komunikacji Lądowych i Wodnych Cesarstwa Rosyjskiego [15].
6. PODSUMOWANIE
Zmiany zasad funkcjonowania zarządu służby transportowej działającej w Królestwie Polskim, wprowadzone w latach 1842-1854 za rządów Mikołaja Teniszewa, charakteryzo-wały się, poza uszczegółowieniem wielu przepisów stricte administracyjnych i finansowych, znaczącą dynamiką. Polegała ona na przekształceniu formalnie niezależnej polskiej struktury Zarządu Komunikacji Lądowych i Wodnych w równie formalnie podległy Petersburgowi Zarząd XIII Okręgu Komunikacji Cesarstwa Rosyjskiego. Jak wiele jednak przewartościowań okresu paskiewiczowskiego, zmiana ta miała charakter po części nieskuteczny (fasadowy), gdyż w praktyce jedynie wzmacniała nadzór namiestnika carskiego – Iwana Paskiewicza, noszącego nawet tytulaturę księcia warszawskiego – nad lokalnym aparatem administra-cyjnym służby komunikacyjnej w Królestwie. Istotna wydaje się też konstatacja faktu, że wiele wprowadzonych w czasach Teniszewa rozwiązań prawnych w praktyce coraz bardziej krępował, (głównie zresztą ekonomicznie, ale też i konceptualnie) możliwości rozwojowe polskiej służby transportowej tego okresu.
References
1.
Gazeta Krakowska. Nr 288 z 17 grudnia 1842 roku. S. 1-2. [In Polish: Polish
Newspaper No. 288 of December 17, 1842 year. P. 1-2].
2. Gazeta Polska. Nr 112 z 17 maja 1862 roku.
S. 2. [In Polish: Polish
Newspaper. Newspaper Poland. No. 112 of 17 May 1862 year. P. 2].
3. IPS Community. „Герб
князей
Тенишевых”. [In
Russian: „Coat of arms of Prince Tenishev”]. Available at: http://forum.tatar.info/index.php?showtopic=2158.
4.
Dziennik Praw Królestwa Polskiego. T. 42. Dodatek
pierwszy do strony 32. [In Polish: Official
Rights of the Polish Kingdom. Vol. 42. Appendix 1 to page 32].
5.
Dziennik Praw Królestwa Polskiego. T. 42. Dodatek
drugi do strony 32. [In Polish: Official Rights of the Polish Kingdom. Vol 42. Appendix 2 to page
32].
6.
Dziennik Praw Królestwa Polskiego. T. 42. S.
33-39. [In Polish: Official Rights of the
Polish Kingdom. Vol. 42. P. 33-39].
7.
One2One
magazine. „Инженеры: Менеджеры и предприниматели”. [In Russian:
“Engineers: Managers and Entrepreneurs”]. Available at:
http://www.private-bank.ru/media/magazine_old/12/article.wbp?articleid=3c7b8db2-89b6-4714-b251-1e43b36ac926.
8.
Korespondent. Nr 3 z 3 stycznia 1839 roku. S. 1-2.
[In Polish: Correspondent. No. 3 of 3
January 1839 year. P. 1-2].
9.
Краткий исторический очерк ведомства путей субсчения за сто лет его суссествования (1798 –
1888 гг). СПетерсбург 1988. Wkładka pomiędzy stronami 80 i 81.
[In Russian: A brief historical sketch of
Minister of Railways for a hundred years it existence (1798 - 1888 years). SPetersburg
1988. Insert between pages 80 and 81].
10.
Kurjer Warszawski. Nr 30 z 20 stycznia /1 lutego 1854 roku. S.
153. [In Polish: Warsaw Courier. No.
30 of January 20 / February 1, 1854 year. P. 153].
11.
Kurjer Warszawski. Nr 266 z 28 września/10 października 1856 roku. S. 1374. [In Polish: Warsaw
Courier. No 266 of September 28 / October 10, 1856 year. P. 1374].
12. Okolski A. Wykład prawa
administracyjnego oraz prawa administracyjnego obowiązującego w Królestwie
Polskiem. Warszawa 1880. S. 146. [In Polish: Lecture administrative law and
administrative law in force in the Polish Kingdom. Warsaw 1880. P. 146].
13. Organizacja Zarządu
Komunikacji Lądowych i Wodnych w Królestwie Polskim – preambuła. Rada
Administracyjna. 8/20 grudnia 1842 roku. [In Polish: Organization of the Board of Transport and Waterways in the Polish
Kingdom – Preamble. Administrative
Council. 8/20 December 1842 year.].
14. Organizacja Zarządu
Komunikacji Lądowych i Wodnych w Królestwie Polskim – ustawa. Rada
Administracyjna. 8/20 grudnia 1842 roku. [In Polish: Organization of the Board of Transport and Waterways in the Polish
Kingdom − law. Administrative Council. 8/20 December 1842 years].
15. Tygodnik Petersburski.
Gazeta Urzędowa Królestwa Polskiego. Nr 97 z 12/24 grudnia 1839 roku. S. 539. [In Polish: Petersburg Weekly.
Official Gazette of the Polish Kingdom. No 12/24 of 97 December 1839 year. P. 539].
16.
Tygodnik Petersburski. Gazeta Urzędowa Królestwa Polskiego. Nr 1 z 10/22 stycznia 1847
roku. S. 5-6. [In Polish: Petersburg
Weekly. Official Gazette of the Polish Kingdom. No 1 of 10/22 January 1847
year. P. 5-6].
17. Tygodnik Petersburski.
Gazeta Urzędowa Królestwa Polskiego. Nr 37 z 18/30 maja 1854 roku. S. 277. [In Polish: Petersburg Weekly.
Official Gazette of the Polish Kingdom. No. 18/30 of 37 May 1854 year. P. 277].
18. Ukaz o Zarządzie Komunikacji
Lądowych i Wodnych w Królestwie Polskim. Wypis z protokołu Sekretariatu Stanu
Królestwa Polskiego. 29 września/11 października 1842 roku. [In Polish: Edict of Transport
Management of Land and Water in the Kingdom Polish. Extract from the
Protocol of the Secretariat of State of the Polish Kingdom. September 29 / October 11,
1842 the year].
19. Wewnętrzna organizacja biura
Zarządu Komunikacji Lądowych i Wodnych w Królestwie. Zarząd Komunikacji Lądowych
i Wodnych w Królestwie Polskim. Decyzja podpisana prze naczelnika zarządu
generała-majora Mikołaja księcia Mikołaja Teniszewa. 7/19
stycznia 1843 roku. [In Polish: The
internal organization of the office of the Board of Communications of the Land
and Water in the Kingdom. Transport Management of Land and Water in the
Kingdom Polish. The decision signed by the head of the board of Major General
of Prince Nicholas Teniszewa. 7/19 January 1843 years].
20. Zbiór przepisów
administracyjnych Królestwa Polskiego. Wydział Komunikacji Lądowych i Wodnych.
T. 1. Organizacja i atrybucje Zarządu Komunikacji oraz przepisy ogólne
administracyjne i techniczne. Warszawa 1866. S. 73 i 77. [In
Polish: A set of administrative rules of
the Polish Kingdom. Communication Department of Land and Water. Vol. 1.
Organization and attributions of the Board of Communications and general
administrative and technical. Warsaw 1866. P. 73 and 77].
Received 03.09.2015; accepted in revised form 19.11.2015
Scientific Journal of Silesian
University of Technology. Series Transport is licensed under a Creative
Commons Attribution 4.0 International License
[1] Faculty of Management, Białystok
University of Technology, ul. Tarasiuka 2, 16-001 Kleosin. E-mail: m.rutkowski@pb.edu.pl