Article citation info:
Turoń, K., Golba, D., Czech, P. The analysis of progress CSR good
practices areas in logistic companies based on reports “Responsible Business in
Poland. Good Practices” in 2010-2014. Scientific
Journal of Silesian University of Technology. Series Transport. 2015, 89, 163-171.
ISSN: 0209-3324. DOI: 10.20858/sjsutst.2015.89.17.
Katarzyna TUROŃ[1], Dagmara GOLBA[2], Piotr CZECH[3]
THE ANALYSIS OF PROGRESS CSR GOOD
PRACTICES AREAS IN LOGISTIC COMPANIES BASED ON REPORTS “RESPONSIBLE BUSINESS
IN POLAND. GOOD PRACTICES” IN 2010-2014
Summary. The
article presented the analysis of progress CSR good practices areas in logistic
companies. Authors considered areas of good practices, which were reported by
DB Schenker and Raben Group to “Responsible Business in Poland. Good Practices”
from 2010 to 2014. The authors also verified the occurrence of niche in
logistic CSR areas, which could be used by the other companies that starts
their CSR activities.
Keywords: corporate social responsibility, CSR in logistic companies, good
practice CSR
ANALIZA KIERUNKU ROZWOJU
OBSZARÓW DOBRYCH PRAKTYK CSR FIRM LOGISTYCZNYCH NA PODSTAWIE RAPORTÓW
„ODPOWIEDZIALNY BIZNES W POLSCE. DOBRE PRAKTYKI” W LATACH 2010-2014
Streszczenie. W pracy przedstawiona została analiza
kierunku rozwoju obszarów dobrych praktyk CSR firm logistycznych na polskim
rynku. Rozpatrzone zostały obszary dobrych praktyk CSR zgłoszone przez firmy DB
Schenker oraz Raben Group do raportów „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre
praktyki” w latach 2010-2014. Dokonano również sprawdzenia, czy w obszarach
dobrych praktyk pojawiają się nisze, które mogą stać się kartą przetargową dla
mniejszych firm logistycznych, które pragną rozpocząć swoją działalność w
obszarze CSR.
Słowa kluczowe: społeczna odpowiedzialność biznesu, CSR w firmach logistycznych, dobre praktyki CSR
1. WSTĘP
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR ang. Corporate Social Responsibility) to koncepcja, która budzi wiele kontrowersji. Przez jednych uważana jest za przejaw altruizmu, inni znowu twierdzą, że to przykład doskonale dobranego narzędzia marketingowego [1].
Niezależnie od poglądów należy przyznać, że idea CSR jest tematem modnym, dzięki czemu staje się częścią strategii wielu organizacji szczycących się własnymi inicjatywami na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu.
Dobre praktyki CSR, czyli działania, programy i projekty firm, które zgodne są z normą ISO 26000 od 2002 roku wyróżniane są przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu w publikacjach pt. „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki.” Coroczne raporty powstają na podstawie zgłoszenia przez firmy własnych, realizowanych w danym roku, działań na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu. Rejestracja odbywa się na przełomie grudnia i stycznia przez wypełnienie bezpłatnego formularza internetowego. Głównym warunkiem ukazania się danej praktyki w raporcie jest konieczność realizowania jej w roku, który podsumowywany jest publikacją, oraz jej adekwatność z podstawowymi założeniami CSR. Przedsiębiorstwa mogą również zgłaszać swoje działania trwające dłużej niż przez okres jednego roku, które opublikowane były we wcześniejszych raportach. Wówczas praktyki zaliczane są do działań długoterminowych [2].
Każdego roku firmy reprezentujące wiele różnych branż zgłasza swoje inicjatywy do kolejnych raportów Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Nie inaczej dzieje się w przypadku przedsiębiorstw, których główną działalnością jest logistyka. Czy jednak kierunek ich działań jest ściśle określony i pokrywa się z praktyką długoterminową?
Celem pracy jest analiza tendencji, jakie prezentują obszary dobrych praktyk CSR firm logistycznych DB Schenker oraz Raben Group przedstawionych w raportach „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” w latach od 2010 do 2014, jak również próba nakreślenia niszy obszarowej, w której mogą zaistnieć pozostałe firmy logistyczne, aby móc konkurować z tak dużymi potentatami rynku logistycznego, np DB Schenker czy Raben Group.
2. DOBRE PRAKTYKI CSR
Dobre praktyki CSR przedstawione w raportach Forum
Odpowiedzialnego Biznesu podzielone są zgodnie z obszarami normy ISO 26000, czyli
międzynarodowej normy dotyczącej społecznej odpowiedzialności. Wyróżniono
siedem kategorii: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy,
środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie,
zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.
Kategorie wchodzące
skład poszczególnych obszarów normy ISO 26000 zostały przedstawione w tabeli 1.
Tabela 1
Charakterystyka
obszarów normy ISO 26000
Obszar
normy |
Kategorie
wchodzące w skład poszczególnych obszarów |
Ład organizacyjny |
‒
Compliance, ‒
dialog z
interesariuszami, ‒
etyka, ‒
raportowanie, ‒
zarządzanie. |
Prawa człowieka |
‒
Kobiety w
biznesie, ‒
różnorodność. |
Praktyki z zakresu pracy |
‒
Bezpieczeństwo
w miejscu pracy, ‒
dialog z
pracownikami, ‒
firma
przyjazna rodzicom, ‒
integracja
pracowników, ‒
partycypacja
pracownicza, ‒
przeciwdziałanie
nadużyciom, ‒
rekrutacja
i adaptacja, ‒
szkolenia i
rozwój, ‒
wolontariat
pracowniczy, ‒
work-life
balance, ‒
wsparcie
pracowników, ‒
zdrowie
pracowników. |
Środowisko |
‒
Bioróżnorodność, ‒
certyfikacja, ‒
edukacja
ekologiczna, ‒
ekobiuro, ‒
ekobudownictwo, ‒
ekoefektywność, ‒
ekoprodukty, ‒
programy
prośrodowiskowe, ‒
recycling, ‒
zrównoważony
transport. |
Uczciwe praktyki operacyjne |
‒
Dialog z
dostawcami, ‒
edukacja
rynku, ‒
przeciwdziałanie
nadużyciom, ‒
relacje z
dostawcami, ‒
relacje z
interesariuszami. |
cd. tabeli 1
Zagadnienia konsumenckie |
‒
Dostępność
produktów i usług, ‒
edukacja
konsumentów, ‒
odpowiedzialna
konsumpcja, ‒
odpowiedzialny
marketing, ‒
ułatwienia
dla klientów, ‒
zdrowie i
bezpieczeństwo konsumentów. |
Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności
lokalnych |
‒
Aktywność
fizyczna, ‒
bezpieczeństwo
na drodze, ‒
dobry
sąsiad, ‒
działania
charytatywno-filantropijne, ‒
edukacja
dorosłych, ‒
edukacja
dzieci i młodzieży, ‒
kampania
społeczna, ‒
kultura i
sztuka, ‒
marketing
zaangażowany społecznie, ‒
profilaktyka
zdrowotna, ‒
rozwój
przedsiębiorczości, ‒
tworzenie
miejsc pracy i rozwój kompetencji, ‒
wsparcie
organizacji pozarządowych, ‒
współpraca
z uczelniami. |
Źródło: opracowanie własne na podstawie [3]
3. ANALIZA OBSZARÓW DOBRYCH PRAKTYK CSR W FIRMACH
LOGISTYCZNYCH W LATACH 2010-2014 NA PRZYKŁADZIE RABEN GROUP I DB SCHENKER
Na podstawie raportów „Odpowiedzialny biznes w
Polsce. Dobre praktyki” z lat 2010-2014 przeanalizowano obszary i kategorie, w
jakich swoje działania przedstawiały firmy logistyczne DB Schenker oraz Raben
Group. Wyniki analizy zamieszczone zostały w tabelach 2-5, natomiast w
tabeli 6 zestawienie wszystkich działań w latach 2010-2014.
Tabela 2
Obszary dobrych praktyk CSR firm logistycznych przedstawionych
w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki. 2010”
Obszar
ISO 26000 |
Kategoria |
Firma |
|
DB
Schenker |
Raben
Group |
||
Ład organizacyjny |
Partycypacja pracowników w zarządzaniu |
|
+ |
Dialog z interesariuszami |
+ |
|
|
Praktyki z zakresu pracy |
Wolontariat pracowniczy |
+ |
|
RAZEM |
2 |
1 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie [4]
Tabela 3
Obszary dobrych praktyk CSR firm logistycznych
przedstawionych w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki.
2011”
Obszar
ISO 26000 |
Kategoria |
Firma |
|
DB
Schenker |
Raben
Group |
||
Ład organizacyjny |
Raportowanie |
+ |
|
Praktyki z zakresu pracy |
Szkolenia i rozwój |
+ |
|
Środowisko |
Edukacja ekologiczna |
+ |
|
RAZEM |
3 |
0 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie [5]
Tabela 4
Obszary dobrych praktyk CSR firm logistycznych
przedstawionych w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki.
2012”
Obszar
ISO 26000 |
Kategoria |
Firma |
|
DB
Schenker |
Raben
Group |
||
Środowisko |
Zrównoważony transport |
+ |
|
Praktyki z zakresu pracy |
Zdrowie pracowników |
|
+ |
Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej |
Tworzenie miejsc pracy i rozwój kompetencji |
+ |
|
RAZEM |
2 |
1 |
Źródło: opracowanie własne
na podstawie [6]
Tabela 5
Obszary dobrych praktyk CSR firm logistycznych
przedstawionych w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki.
2013”
Obszar
ISO 26000 |
Kategoria |
Firma |
|
DB
Schenker |
Raben
Group |
||
Uczciwe praktyki operacyjne |
Relacje z dostawcami |
+ |
|
Ład organizacyjny |
Compliance |
+ |
|
Środowisko |
Zrównoważony transport |
+ |
+ |
Ekobiuro |
|
+ |
|
Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej |
Edukacja dzieci i młodzieży |
+ |
|
Wsparcie organizacji pozarządowych |
+ |
|
|
Marketing zaangażowany społecznie |
|
+ |
|
Kampania społeczna |
|
+ |
|
RAZEM |
5 |
4 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie [7]
Tabela 6
Obszary dobrych praktyk CSR firm logistycznych
przedstawionych w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki.
2014”
Obszar
ISO 26000 |
Kategoria |
Firma |
|
DB
Schenker |
Raben
Group |
||
Uczciwe praktyki operacyjne |
Edukacja rynku |
+ |
|
Relacje z dostawcami |
|
+ |
|
Ład organizacyjny |
Compliance |
+ |
|
Zarządzanie |
+ |
|
|
Środowisko |
Ekoefektywność |
+ |
|
Zaangażowanie społeczne i rozwój
społeczności lokalnej |
Bezpieczeństwo na drodze |
|
+ |
Praktyki z zakresu pracy |
Bezpieczeństwo w miejscu pracy |
|
+ |
Zdrowie pracowników |
|
+ |
|
Wolontariat pracowniczy |
|
+ |
|
RAZEM |
4 |
5 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie [8]
Tabela 7
Zestawienie obszarów dobrych praktyk CSR firm
logistycznych przedstawionych w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre
praktyki” w latach 2010-2014
Obszar
normy ISO 26000 |
Kategoria
praktyki |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
Ład organizacyjny |
Compliance |
|
|
|
+ |
+ |
Zarządzanie |
|
|
|
|
+ |
|
Partycypacja pracowników w zarządzaniu |
+ |
|
|
|
|
|
Dialog z interesariuszami |
+ |
|
|
|
|
|
Raportowanie |
|
+ |
|
|
|
|
Prawa człowieka |
|
|
|
|
|
|
Praktyki z zakresu pracy |
Bezpieczeństwo w miejscu pracy |
|
|
|
|
+ |
Zdrowie pracowników |
|
|
+ |
|
+ |
|
Szkolenia i rozwój |
|
+ |
|
|
|
|
Wolontariat pracowniczy |
|
|
|
|
+ |
|
Środowisko |
Ekoefektywność |
|
|
|
|
+ |
Zrównoważony transport |
|
|
+ |
+ |
|
|
Ekobiuro |
|
|
|
+ |
|
cd. tabeli 7
|
Edukacja ekologiczna |
|
+ |
|
|
|
Uczciwe praktyki operacyjne |
Edukacja rynku |
|
|
|
|
+ |
Relacje z dostawcami |
|
|
|
+ |
+ |
|
Zagadnienia konsumenckie |
|
|
|
|
|
|
Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności
lokalnych |
Bezpieczeństwo na drodze |
|
|
|
|
+ |
Edukacja dzieci i młodzieży |
|
|
|
+ |
|
|
Wsparcie organizacji pozarządowych |
|
|
|
+ |
|
|
Marketing zaangażowany społecznie |
|
|
|
+ |
|
|
Tworzenie miejsc pracy i rozwój kompetencji |
|
|
+ |
|
|
Źródło: opracowanie własne
na podstawie [4, 5, 6, 7, 8]
Otrzymane wyniki pokazują, że wraz z upływem czasu
wzrosła ilość obszarów dobrych praktyk CSR. Może to świadczyć o wspomnianej na
początku modzie na biznes społecznie odpowiedzialny, jak również o większym
zainteresowaniu samych klientów tematyką CSR.
Obszarami, gdzie zainteresowanie firm w okresie
2010-2014 było największe, są: ład organizacyjny oraz środowisko.
Na podstawie otrzymanych wyników można stwierdzić,
że na przełomie lat 2010-2014 w zgłoszonych do raportów dobrych praktykach
firm DB Schenker oraz Raben Group nie występują praktyki z obszarów: prawa
człowieka i zagadnienia konsumenckie. Może być to wskazówka dla mniejszych firm
logistycznych, które nie tylko chcą wyróżnić się na rynku, ale także konkurować
z tak dużymi „graczami”, jak DB Schenker czy Raben Group. Podsumowując, w
latach 2010-2014 w raportach dobrych praktyk CSR Forum Odpowiedzialnego Biznesu
wymieniono 16 działań DB Schenker i 11 działań Raben Group.
W analizie skupiono się tylko na praktykach
trwających w okresie danego roku, z pominięciem praktyk długoletnich. Należy
również wspomnieć, że autorzy skupili się tylko na obszarach i kategoriach
danych praktyk – nie podawano natomiast szczegółowego opisu konkretnej
praktyki, ponieważ praca ma zachęcić do własnego poszukiwania rozwiązań w danym
obszarze, a nie do kopiowania działań już istniejących.
4. PODSUMOWANIE
Wyróżnione przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu
dobre praktyki DB Schenker i Raben Group mogą stanowić podpowiedź i drogowskaz do
wyboru własnego obszaru działań na rzecz CSR. W analizie skupiono się tylko na
praktykach trwających w okresie danego roku, z pominięciem praktyk
długoletnich. Należy również wspomnieć, że autorzy skoncentrowali się tylko na
obszarach i kategoriach danych praktyk – nie podawano natomiast szczegółowego
opisu konkretnej praktyki. Działo się tak ze względu na to, że praca ma
zachęcić do własnego poszukiwania rozwiązań w danym obszarze, a nie do
kopiowania działań już istniejących. Nie chodzi tu więc o to, aby konkurencyjne
do DB Schenker i Raben Group firmy wprowadzały dokładnie te same praktyki – w wielu
przypadkach byłoby niemożliwe, np. przez inną skalę działania czy też mniejsze
możliwości finansowe – ale o zachęcenie i propagowanie idei CSR wśród
podmiotów z różnych grup.
Warto zauważyć, że więcej
praktyk krótkoterminowych wyróżniono wśród działań realizowanych przez DB
Schenker. Należy jednak pamiętać o tym, że to firmy same zgłaszają dobre
praktyki – rzeczywistych działań firm w zakresie CSR okazać może się zatem
znacznie więcej.
Na uwagę zasługuje również brak wyróżnienia praktyk
w obszarze praw człowieka czy relacji
konsumenckich. Jednym z powodów braku dobrych praktyk w obszarze relacji
konsumenckich może być fakt, że zarówno Raben Group, jak i DB Schenker swoje
główne obszary działalności koncentrują na współpracy z innymi
przedsiębiorstwami czy organizacjami, nie zaś na świadczeniu usług detalistom, stąd
klasyfikacja tej grupy interesariuszy nie jako kluczowej, ale takiej, dla
której najważniejsze i najbardziej cenne będzie wsparcie w zakresie
zaangażowania społecznego i w ten sposób walki z problemami społecznymi.
Podsumowując, przeprowadzona analiza pokazała, że
ilość raportowanych dobrych praktyk CSR w firmach logistycznych w kolejnych
latach jest coraz większa. Głównymi kierunkami rozwoju jest ład organizacyjny i
obszar środowiska, co doskonale wpisuje się w aktualne trendy rozwojowe
przedsiębiorstw. Określenie szczegółowych dobrych praktyk skoncentrowanych na wspomnianych
obszarach i dodanie do nich aktywności w zakresie praw człowieka oraz zagadnień
konsumenckich może stać się receptą na sukces nie tylko na arenie CSR, ale
również i logistycznej.
References
1.
Barczyński
Andrzej. 2012. Społeczna odpowiedzialność biznesu, empatia, altruzim –
wyrafinowane narzędzie marketingu czy socjotechnika? In Aktualne zagadnienia prawa pracy i polityki socjalnej (zbiór studiów), edited
by Bolesław Maciej Ćwiertniak, 305-341. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”. ISBN 978-83-61991-18-2.
[In Polish: Corporate social responsibility, empathy, altruism - a
sophisticated tool for marketing or social engineering? In Current issues of labor law and social policy (collection of studies)].
2.
Odpowiedzialny
Biznes. “Dobre praktyki CSR – przedłużony termin zgłoszeń”. [In Polish: Responsible
Business. “Good practices of CSR - extended the application deadline”]. Avaliable
at: http://odpowiedzialnybiznes.pl/aktualno%C5%9Bci/czas-na-zgloszenia-dobrych-praktyk-csr/
3.
Odpowiedzialny
Biznes. “Encyklopedia CSR”. [In Polish: Responsible Business. “Encyclopedia of CSR”].
Avaliable at:
http://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/iso-26-000/
4. Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 2011. Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre
praktyki 2010. Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. ISBN 978-83-920938-8-6. [In Polish: Responsible
Business Forum. 2011. Report of
Responsible Business in Poland. Good Practices 2010].
5. Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 2012. Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre
praktyki 2011. Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. ISBN 978-83-932564-2-6. [In Polish: Responsible
Business Forum. 2012. Report of
Responsible Business in Poland. Good Practices 2011].
6. Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 2013. Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre
praktyki 2012. Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. ISBN 978-83-932564-7-1. [In Polish: Responsible
Business Forum. 2013. Report of
Responsible Business in Poland. Good Practices 2012].
7. Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 2014. Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre
praktyki 2013. Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. ISBN 978-83-932564-9-5. [In Polish: Responsible
Business Forum. 2014. Report of Responsible
Business in Poland. Good Practices 2013].
8. Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 2015. Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre
praktyki 2014. Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. ISBN 978-83-940034-1-8. [In Polish: Responsible
Business Forum. 2015. Report of
Responsible Business in Poland. Good Practices 2014].
Received 12.04.2015; accepted in revised form
05.09.2015
Scientific Journal of Silesian University of
Technology. Series Transport is licensed under a Creative Commons Attribution
4.0 International License
[1] Faculty of Transport, Silesian University of
Technology, Krasińskiego 8 Street, 40-019 Katowice, Poland.
E-mail: katarzynaturon@gmail.com
[2] Faculty of Management Sciences, Jagiellonian
University, Łukasiewicza 4 Street, 30-348 Cracow, Poland.
E-mail: dagmara.golba@gmail.com
[3] Faculty of Transport, Silesian University of
Technology, Krasińskiego 8 Street, 40-019 Katowice, Poland.
E-mail: piotr.czech@polsl.pl