Article citation info:
Batsch, M. Mathematical model of convexo-concave Novikov gear mesh. Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport. 2015, 89, 07-17. ISSN: 0209-3324.
DOI:
10.20858/sjsutst.2015.89.1.
Michał BATSCH[1]
MATHEMATICAL MODEL OF CONVEXO-CONCAVE NOVIKOV GEAR MESH
Summary. Article presents mathematical model of
convexo-concave Novikov gear mesh. The parametric equations of teeth surface,
units normal as well as main curvatures and main direction were obtained. Moreover
the example of application of this model in tooth contact analysis was
presented.
Keywords: mathematical model, Novikov
convexo-concave gear, parametric equations, teeth surface
MATEMATYCZNY MODEL WKLĘSŁO-WYPUKŁEGO ZAZĘBIENIA TYPU NOWIKOWA
Streszczenie. W artykule przedstawiono matematyczny model zazębienia wklęsło-wypukłego typu Nowikowa. Wyznaczono parametryczne równania powierzchni bocznych zębów, wersory normalne do tych powierzchni oraz ich krzywizny i kierunki główne. Ponadto, zaprezentowano przykładowe zastosowanie tego modelu w analizie styku zębów.
Słowa kluczowe: model matematyczny, przekładna zębata Nowikova o kołowo-łukowym zarysie zębów, parametryczne równania, powierzchnia boczna zębów
1.
WPROWADZENIE
Przekładnie zębate typu Nowikowa odznaczają się większą nośnością powierzchniową od przekładni ewolwentowych. Zarys tego typu został zastosowany między innymi w przekładni głównej śmigłowca Westland Lynx [4, 5]. Pozwolił on na zmniejszenie liczby kół do 40% liczby kół o zarysach ewolwentowych stosowanych poprzednio [6].
W celu komputerowej analizy zazębienia należy dysponować jego modelem matematycznym. Model ten pozwala na symulację współpracy zębów przekładni, wyznaczenie błędu kinematycznego, drogi punktu styku na powierzchniach zębów, linii zazębienia czy śladu styku [1]. W niniejszym artykule zaprezentowano matematyczny model wklęsło-wypukłego zazębienia typu Nowikowa.
2.
matematyczny
model zazębienia
Analizowaną przekładnią jest walcowa przekładnia o stałych, równoległych osiach, składająca się z dwóch kół o uzębieniu Nowikowa. Zębnik posiadający zęby wypukłe współpracuje z kołem o zębach wklęsłych, co zostało pokazane na rysunku 1.
Rys. 1. Przyjęte układy współrzędnych
Wprowadzono nieruchomy układ współrzędnych związany z korpusem przekładni xf, yf, zf oraz ruchome układy związane odpowiednio z zębnikiem oraz kołem x1, y1, z1 i x2, y2, z2. Zębnik obraca się wokół osi z1 przechodzącej przez punkt O1 o kąt przeciwnie do kierunku trygonometrycznego. Koło natomiast obraca się wokół osi z2 przechodzącej przez punkt O2 o kąt , zgodnie z kierunkiem trygonometrycznym. Środki kół, a tym samym środki układów współrzędnych z nimi związanymi rozsunięte są na odległość a. Powierzchnia zęba zębnika w układzie współrzędnych x1, y1, z1 opisana jest wektorem wodzącym . Podobnie powierzchnia zęba koła w układzie współrzędnych x2, y2, z2 opisana jest wektorem wodzącym . Wobec powyższego zgodnie z rysunkiem 1 powierzchnie zębów zębnika i koła w nieruchomym układzie współrzędnych xf, yf, zf określone będą wzorami (1) i (2):
(1) |
(2) |
gdzie:
– jednorodna macierz transformacji z układu 1 do f,
– jednorodna macierz transformacji z układu 2 do f.
Chcąc uwzględnić odchyłki położenia osi wynikające z błędów montażu, wykonania, odkształceń sprężystych wałów oraz łożysk, należy przesunąć układ współrzędnych związany z kołem wzdłuż osi xf, yf, zf o wielkości Δax Δay oraz Δaz, a następnie obrócić go względem stałych osi xf i yf o kąty odpowiednio i . W tym celu wprowadzono dodatkowy pomocniczy układ współrzędnych xh, yh, zh pokazany na rysunku 2.
Rys. 2. Położenie i orientacja
pomocniczego układu współrzędnych
Po uwzględnieniu błędów koło będzie się obracać wokół nowej przesuniętej i przekoszonej osi zh=z2. Zgodnie z rysunkiem 2 macierz transformacji z układu 2 do f wyraża się za pomocą wzoru (3)
|
(3) |
gdzie:
– jednorodna macierz transformacji układu h do f,
– jednorodna macierz transformacji układu 2 do h.
Poszczególne macierze przyjmą postać:
|
(4) |
|
(5) |
|
(6) |
Ponadto, do opisu powierzchni należy stosować jednorodne reprezentacje wektorów.
Przyjmując, że i są wersorami normalnymi do powierzchni zębów
odpowiednio zębnika i koła w układach 1
i 2, wersory normalne w układzie f wyrażą się zależnościami:
(7) |
(8) |
gdzie:
– macierz transformacji z układu 1 do f,
– macierz transformacji z układu 2 do f.
Ponadto, macierz transformacji z układu 2 do f wyraża się za
pomocą wzoru
|
(9) |
gdzie:
– macierz transformacji układu h do f,
– macierz transformacji układu 2 do h.
Poszczególne macierze występujące we wzorach (7) i (8) otrzymuję się przez usunięcie ostatniego wiersza i ostatniej kolumny macierzy jednorodnych (4)-(6):
|
(10) |
|
(11) |
|
(12) |
2.1.
Parametryczne równania powierzchni bocznych zębów
Rysunek 3 przedstawia przekrój czołowy współpracujących kół przekładni Nowikowa dla zerowych kątów obrotu kół.
Rys. 3. Przekrój czołowy przekładni Nowikowa (αw – czołowy kąt
przyporu, r1 – promień
podziałowy zębnika, r2 –
promień podziałowy koła, ρ1
– promień zarysu zęba wypukłego,
ρ2 – promień zarysu
zęba wklęsłego, a – odległość osi
kół, dCO’ – odległość
pomiędzy centralnym punktem zazębienia C a środkiem zarysu zęba wypukłego O’, β – kąt pochylenia linii zęba na
średnicy podziałowej)
Zębnik o zębach wypukłych i promieniu podziałowym r1 współpracuje z kołem o zębach wklęsłych i promieniu podziałowym r2. Punkt styczności zarysów zębów B określony jest przez kąt αw. Punkt O’ jest środkiem zarysu zęba wypukłego o promieniu ρ1, natomiast punkt O jest środkiem zarysu zęba wklęsłego o promieniu ρ2. Punkt C jest centralnym punktem zazębienia, będącym punktem styku okręgów podziałowych.
Parametryczne równanie powierzchni bocznej zęba wypukłego utworzono przez jednoczesny obrót wokół osi z1 o kąt zgodny z kierunkiem trygonometrycznym oraz translację wzdłuż dodatniego kierunku osi z1 o łuku okręgu. Macierzowy zapis przekształcenia wyraża się za pomocą wzoru (13)
|
(13) |
gdzie:
− parametr linii śrubowej,
−
parametr okręgu,
H1
– skok linii śrubowej
określony zależnością (14)
(14) |
gdzie
β to kąt pochylenia linii zęba
na walcu podziałowym.
Ostatecznie wykorzystując zależności (13) oraz (14) wektor
wodzący powierzchni bocznej zęba w układzie x1, y1,
z1 wyraża się za pomocą wzoru (15)
(15) |
Parametryczne równanie powierzchni bocznej zęba koła utworzono w sposób analogiczny, z tą różnicą że obrót łuku okręgu nastąpił wokół osi z2 o kąt przeciwny do kierunku trygonometrycznego oraz translacja odbyła się wzdłuż dodatniego kierunku osi z2 o .
Macierzowy zapis przekształcenia wyraża się za pomocą wzoru (16)
|
(16) |
gdzie:
− parametr linii śrubowej,
−
parametr okręgu,
H2 – skok linii śrubowej określony zależnością (17)
(17) |
Ostatecznie wykorzystując zależności (16) oraz (17) wektor
wodzący powierzchni bocznej zęba w układzie x2, y2,
z2 wyraża za pomocą wzoru (18)
(18) |
2.2.
Wersory normalne do powierzchni
Wersor normalny do powierzchni bocznej zęba zębnika oraz koła w
układzie współrzędnych odpowiednio 1
i 2 wyrażają się za pomocą
wzorów (19) i (20)
(19) |
W artykułach [2, 3], w których opisywano lokalną geometrię zębów, wersory normalne różnią się w zapisie od prezentowanych. W szczególności wersor normalny do powierzchni zęba koła przyjmuje znacznie prostszą postać. Wynika to z uproszczenia geometrii zęba koła przez Autorów, która została uzyskana w wyniku translacji punktów łuku okręgu o wektor o współrzędnych będących współrzędnymi kolejnych punktów linii śrubowej. Aby móc wykorzystać wersory normalne w globalnej analizie styku zębów, zdecydowano się na dokładne odwzorowanie geometrii zębów.
2.3. Krzywizny i kierunki
główne powierzchni
Kierunki główne powierzchni zadanej parametrycznie określone są jako
rozwiązania równania kwadratowego (21)
(21) |
gdzie:
|
(22) |
są elementami pierwszej formy kwadratowej powierzchni,
|
(23) |
są elementami drugiej formy kwadratowej powierzchni, – wersor normalny.
Indeks i=1,2 w powyższych wzorach odnosi się do powierzchni bocznej zęba wypukłego oraz wklęsłego, natomiast indeks j=1,2,f odnosi się do układu współrzędnych.
Równanie (21), przy założeniu że jego wyróżnik jest większy od zera, posiada dwa rozwiązania, określające pierwszy oraz drugi kierunek główny powierzchni wyrażone w postaci (24)
(24) |
Krzywizny główne powierzchni określone są za pomocą wzoru (25)
(25) |
Kierunki główne natomiast określone są wektorami jednostkowymi
(26)
(26) |
Ponadto główne promienie krzywizny wyrażają się zależnością (27)
|
(27) |
3. Analiza styku zębów
Kompletna analiza styku zębów, oprócz wyznaczenia obszaru styku przekładni, obejmuje również wyznaczenie linii styku oraz zależności pomiędzy kątami obrotu kół przekładni (błąd kinematyczny, stałość przełożenia) [1]. W tym celu przyjmuje się, że wektory wodzące powierzchni bocznych zębów w nieruchomym układzie współrzędnych muszą być sobie równe, co wyraża warunek (28)
|
(28) |
Jego spełnienie zapewnia, że powierzchnie boczne zębów będą miały punkt wspólny. Kolejnym warunkiem jest równość wersorów normalnych, która zapewni ciągłą styczność powierzchni (29)
|
(29) |
Równania (28) i (29) można zapisać jako układ (30)
|
(30) |
Zadaniem analizy styku jest wyznaczenie z
układu (30) związków pomiędzy parametrami a kątem obrotu zębnika .
Można to zrealizować rozwiązując powyższy układ numerycznie dla kolejnych
dyskretnych wartości kąta obrotu zębnika .
Tym sposobem otrzymuje się funkcje
. |
(31) |
Następnie po wprowadzeniu funkcji (31) do wzorów (15) i (16) otrzymuje się drogę punktu styku na powierzchni bocznej odpowiednio zębnika oraz koła . Podobnie po wprowadzeniu zależności (31) do wzorów (1) i (2) uzyskuje się linie styku , .
Na rysunku 4 przedstawiono graficznie wynik rozwiązania układu równań (30) dla przykładowej przekładni Nowikowa. W przypadku przekładni idealnej, w której nie uwzględniono błędów położenia osi kół, linia styku jest linią prostą równoległą do osi z, przechodzącą przez punkt styku B. Droga punktu styku na powierzchni zębów kół przekładni jest natomiast fragmentem linii śrubowej leżącej na linii współrzędnej dla zębnika oraz na linii współrzędnej dla koła.
Na rysunku 4a) przedstawiono wyniki analizy
styku zębów przekładni Nowikowa z nierównoległością osi .
W wyniku błędu nierównoległości osi droga punktu styku na powierzchniach zębów
podczas ruchu punktu styku od wejścia w zazębienie do połowy szerokości wieńca
odchyla się w kierunku głowy zęba zębnika i stopy zęba koła. Sytuacja ta jest
odwrotna w przypadku ruchu punktu styku od połowy szerokości wieńca aż do
wyjścia z zazębienia, gdzie droga punktu styku odchyla się w kierunku stopy
zęba zębnika i głowy zęba koła. Ponadto, drogi punktu styku na powierzchniach
zębów nie są już liniami współrzędnych dla zębnika oraz dla koła. Fakt ten może powodować zmianę
wielkości nacisków i prędkości poślizgu, które to w przypadku przekładni
bezodchyłkowej są stałe.
W wyniku symulacji przeprowadzonych dla
przekładni z odchyłką przekoszenia osi stwierdzono, że nie wywołuje ona
istotnych zmian w ruchu punktu styku. Na rysunku 4b) przedstawiono wyniki analizy styku zębów dla
odchyłki położenia osi .
W wyniku uwzględnienia błędu rozstawienia osi rzeczywisty kąt przyporu
maleje, co objawia się przesunięciem drogi punktu styku na powierzchni zębów ku
stopie zęba zębnika oraz ku głowie zęba koła. Linie te nadal pozostają liniami
współrzędnych dla zębnika oraz dla koła.
Rys. 4. Wynik analizy styku
zębów przekładni Nowikowa: a) przekładnia z błędem przekoszenia osi,
b) przekładnia z błędem rozstawienia osi
4. Wnioski i podsumowanie
Opracowany model matematyczny wklęsło-wypukłego zazębienia Nowikowa pozwala na komputerową analizę styku zębów. W wyniku zastosowania tego modelu wyznaczono linie styku i drogi punktu styku na powierzchniach bocznych zębów zarówno dla przekładni z odchyłką położenia osi, jak też dla przekładni idealnej. Ponadto model ten może zostać wykorzystany w przypadku wyznaczania śladu styku przekładni zarówno w metodzie, w której odległość mierzona jest wzdłuż wersora normalnego, jak też wzdłuż normalnej do płaszczyzny stycznej. Co więcej, wyprowadzone parametryczne równania powierzchni bocznych zębów mogą posłużyć do wyznaczania sprzężonych zarysów narzędzi do obróbki tego typu uzębień.
Analizy wykorzystujące zaprezentowany model zazębienia pokazały, że błąd rozstawienia osi kół znacząco wpływa na obniżenie rzeczywistego kąta przyporu i przesunięcie punktu styku ku stopie zęba zębnika. Może to skutkować obniżeniem naprężeń stykowych, pod warunkiem że nie wystąpi krawędziowanie śladu styku. Również błąd przekoszenia osi kół przekładni powoduje stopniowe odchylanie się drogi punktu styku w kierunku głowy bądź stopy zęba zębnika.
5. Podziękowania
Badania realizowane w ramach Projektu "Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym", Nr POIG.01.01.02-00-015/08-00 w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka (PO IG). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
References
1. Litvin F.L., A. Fuentes
A. 2004. Gear Geometry and Applied Theory. Cambridge: Cambridge University Press.
2. Markowski
T., M. Batsch. 2014. „Analityczno-numeryczne metody wyznaczania obszaru styku
przekładni wklęsło-wypukłych Nowikowa”. Scientific Journal of Silesian
University of Technology. Series Transport 82: 155-165. [In Polish: „Analytical and
numerical methods of determining the contact area convex-concave gear Novikov”].
3. Markowski T., M. Batsch. 2013. “Analiza
parametrów styku przekładni zębatych o kołowo-łukowym zarysie zębów typu Nowikowa”.
Przegląd mechaniczny 7-8: 50-53.
[In Polish: “Analysis of the parameters of contact gears on the
circular-arc tooth outline the type of Novikov”].
4. Dyson A., H.P.
Evans, W. Snidle. 1989. “Wildhaber-Novikov cicrular-arc gears: some properties
of relevance to their design”. Proceedings
of The Royal Society A Mathematical Physical and Engineering Sciences
425(1825): 341-363.
5.
Dyson A., H.P. Evans, W. Snidle. 1986. “Wildhaber-Novikov
circular arc gears: Geometry and Kinematics”. Proceedings of The Royal Society A Mathematical Physical and
Engineering Sciences 403(1825): 313-349.
6. Ellis D.V.
1980. “The Westland Lynx”. The RUSI
Journal 125(4): 70-73.
Received 11.05.2015; accepted in revised form 21.09.2015
Scientific Journal of Silesian University of
Technology. Series Transport is licensed under a Creative Commons Attribution
4.0 International License
[1] Faculty of Mechanical Engineering and Aeronautics,
Rzeszow University of Technology, al. Powstańców Warszawy 8, 35-959 Rzeszów,
Poland. E-mail: mbatsch@prz.edu.pl