Katarzyna TUROŃ1, Michał JUZEK1
CONTENT
MARKETING –KONCEPCJA MARKETINGU ALTERNATYWNEGO NA PRZYKŁADZIE
FIRM KURIERSKICH
Streszczenie.W artykule została przedstawiona jedna z
alternatywnych form marketingu - „content marketing”, czyli marketing treści.
Koncepcja została odniesiona do przykładów występujących na rynku, a następnie
szczegółowo przeanalizowana pod kątem branży kurierskiej.Przedstawione zostały
sposoby zastosowaniacontent marketingu na płaszczyźnie B2C wybranych,
zagranicznych firm kurierskich. Wspomniano również o formach zastosowania
marketingu treści na płaszczyźnie B2B. Kolejno przedstawiono zalety i ryzyko
stosowania koncepcji marketingu treści. Pojęcie content marketingu odniesiono
również do polskich firm świadczących usługi kurierskie.
Słowa kluczowe:Content marketing, marketing treści w transporcie,marketing
usług kurierskich, alternatywne formy marketingu.
CONTENT MARKETING – THE CONCEPT OF ALTERNAIVE FORM
OF MARKETING ON
EXAMPLE OF COURIER SERVICE COMPANIES
Summary.In the thesis there
was presented one of alternative form of marketing – content marketing. The
concept was related to examples available on market and analyzed on courier companies services. There were presented methods of using
content marketing to B2C areaby selected foreign courier companies. It was also
mentioned about form of using content marketing to B2B area. Then were shown
benefits and risks of content marketing. Finally,the
concept of content marketing was related also to Polish courier service
companies.
Keywords:Content marketing, content marketing in transport,courier
service marketing, alternative form of marketing.
1.
WSTĘP
Współczesny rynek charakteryzujący się
rosnącą konkurencyjnością, wymaga poszukiwania coraz to nowszych sposobów dotarcia
do klienta. Stopniowo tradycyjne metody marketingowe przestały być na tyle
wystarczające, by zainteresować doświadczonego i przede wszystkim odpornego na
działanie reklam kontrahenta. Kiedy rynek tradycyjnej reklamy „umiera”,to z pomocą przychodzą alternatywne formy marketingu np.
content marketing,który z powodzeniem stosowany jest przez branżę usług
kurierskich zarówno na płaszczyźnie B2C, jak i B2B.
_______________________
[1] Faculty of Transport, The Silesian University of Technology, Gliwice, Poland.
2.CONTENTMARKETING (MARKETIN TREŚCI)–
ZAŁOŻENIA, CELE
Content marketing, czyli marketing
treści to strategia, której istotą jest pozyskanie potencjalnych klientów
dzięki publikowaniu atrakcyjnych dla ścisłej grupy odbiorców przekazów. Jako
alternatywna forma marketingu ma za zadanie nawiązanie relacji z klientem przez
zaangażowanie obu stron (interakcja). [7]Działania te mają na celu osiągnięcie
wartości dodanej, której celem będzie wzbogacenie danego produktu/usługi w
oczach klienta. [1]Klient nie będzie więc nakłaniany
wprost do zakupu danego produktu, zamiast tego znajdzie treść, która będzie
formą historii dołączonej do wspomnianego produktu. Ta „przyciągająca” historia jest właśnie
fragmentem ściśle sprecyzowanego przez marketingowców scenariusza, według
którego klient ma postępować. Jego dalsze kroki mają opierać się na schemacie –
ciągu przyczynowo-skutkowym, którego rezultatem ma być wybór danego produktu, a
więc oczekiwany przez marketingowców zysk. [2] Schemat idealnego procesu
działań content marketingu na klienta został przedstawiony na rys. 1.
ZAKUP danego
produktu/usługi = ZYSK
Rys. 1.Idealny proces działania marketingu treści na klienta.
Fig. 1.The ideal
process of content marketing activities for the client
Istnieją
dwie podstawowe drogi dotarcia do klienta za pomocą marketingu treści.
Klasyczny content marketing opiera się na działaniach za pomocą Internetu. Do
tego celu wykorzystywane są głównie portale społecznościowe, fora dyskusyjne
oraz blogi branżowe. Nie jest to jednak jedyna forma wykorzystania contentu.
Może być onrównież połączony z publikacjami w formie tradycyjnej
(drukowanej) za pomocą katalogów, gazetek, ulotek i szeroko pojętej prasy
branżowej,czylicustompublishingu.[5]
Wszelkie
działania marketingu treści prowadzone są w celu budowania świadomości marki
(zaufania), aby w efekcie pozyskać nowych klientów, zwiększyć konkurencyjność,
zysk,a także szerzyć wiedzę o danym produkcie dzięki
marketingowi szeptanemu[4].
3. CONTENT MARKETING – PRZYKŁADY
Konsumenci
często nieświadomie uczestniczą w scenariuszu marketingu treści przygotowanym
przez twórców content marketingu danej firmy. Przejawia się on zarówno
w przypadku kampanii marek luksusowych (np. Louis Vuitton, Burberry),
dużych koncernów (np. Coca-Cola, Unilever, L’oreal, Adobe itp.),jak
i dyskontów nienależących już do klasy premium. Przykładami powszechnie znanych
kampanii marketingowych opartych namarketingu treści są kampania reklamowa
sieci sklepów Lidl –„Kuchnia Lidla” czy IKEA „Ty tu urządzisz”. W przypadku
Lidla na content składają się: przepisy kulinarne znanych
kucharzy – prezentowane w telewizji i w Internecie, blog, gdzie znajdują się
wspomniane przepisy, ale również kuchenne triki oraz ulotki reklamowe [6].Ponadto,
za pomocą portalu społecznościowego fani przepisów kulinarnych Lidla mogą
wymienić swoje poglądy i wchodzić w interakcję werbalną z marką, do czego
skłania administrator profilu. Wszystko to jednak scalają produkty Lidla, do
których zakupu skłonić ma wspomniany wcześniej content.
Podobnie
dzieje się w przypadku sklepu IKEA, który za pomocą akcji promowanej na blogu
pod nazwą „Ty tu urządzisz” zachęca konsumentów do swoich produktów ukazując
aranżacje wnętrz czy skłaniając do konwersacji [6].
Rys. 2.Content marketing na przykładzie firm Lidl i Ikea[15][16]
Fig. 2. Content marketing for
example Lidl and Ikea companies
Zastosowanie
content marketingu nie kończy się jednak na propozycjach oferowanych przez daną
sieć sklepów. Jako marketing „z przesłaniem” znalazł on również miejsce
w branży TSL.
4. CONTENT MARKETING W BRANŻY TSL – USŁUGI KURIERSKIE
Działania
content marketingu w branży TSL kierowane są głównie tam, gdzie firma dąży do
bezpośredniego kontaktu z klientem, czyli na płaszczyźnie B2C. Przykładem tego
typu przedsiębiorstw w branży TSL są firmy kurierskie. Przejawy marketingu treści można zaobserwować głównie w ich
działaniach internetowych,tj. portalespołecznościowe,
mailing w postaci newsletterów czy blogi.Firmy kurierskie przodujące w content
marketingu to zagraniczne: UPS, DHL, DPD czy FedEx. Na swoich fanpage’ach na
portaluspołecznościowym Facebook prowadzą aktywne konwersacje ze swoimi fanami,
publikują treści, które często mają pomóc im w życiu, a w efekcie wzbudzić
zaufanie do danej marki i zachęcić do skorzystania z ich usług.Przykładem,
który może posłużyć jako obraz ww. sytuacji jest
Dzień Świętego Walentego, w którym firma UPS oferuje darmową, specjalnie
zaprojektowaną kartkę walentynkową. Kiedy popularność zaproponowanego materiału
rośnie, firma publikuje post o tym jak trudno znaleźć walentynkowy prezent.
Rys. 3. Przykład content marketingu − posty publikowane na portalu Facebook przez firmę UPS [10][12]
Fig. 3.An example of content marketing − posts
published on Facebook by UPScompany
W jakim celu dokonywane są te działania?
Otóż na końcu komunikatu znajdujemy link do strony internetowej UPS, gdzie jest
konkretna oferta handlowa firmy, dotycząca specjalnych przesyłek w związku z
dniem Św. Walentego.
Rys. 4.Oferta usług kurierskich firmy UPS[11]
Fig. 4. The offer courier services UPS
Nie
pozostając w tyle firma kurierska DHL podobną ofertę wprowadza z okazji Dnia
Matki. Po wymianie opinii ze swoimi fanami na portalu społecznościowym
publikuje, zapomocą serwisu YouTube, film skłaniający internautów do
skorzystania z usług kurierskich firmy, natomiast firma DPD w kreatywny sposób
zapowiada swoją nową ofertę –
dostawy w niedzielę. Informacją dzieli się na portalu
Facebook pytając swoich czytelników jak według nich powinna wyglądać perfekcyjna
niedziela, następnie zachęca do sprawdzenia swojego bloga, a ponadto na swojej
stronie internetowej publikuje film o tym, co tak naprawdę sprawi, że niedziele
będą wyjątkowe – czyli dostawy za pomocą firmy DPD.
Pod filmem pojawiają się szczegóły specjalnej usługi kurierskiej, informacje
świadczące o jej wyjątkowości i bezpośredni odnośnik do sprawdzenia
cennika oferty.
Rys. 5. Content marketing na przykładzie filmu
opublikowanego przez firmę DPD w serwisie YouTube. [8]
Fig. 5. Content
marketing on the example of the film published by DPD on YouTube
Rys. 6. Marketing treści – content informacji marketingowej prezentowany pod filmem firmy DPD[8]
Fig.
6. Media content – content marketing information presented under the movie
company DPD
Firma kurierska FedEx nie pozostając w tyle pokazuje
historie swoich klientów związane z wysyłką paczek (rys.7) oraz swoje działania,
np. na rzecz zrównoważonego rozwoju czy proekologiczne (rys.8).
Rys.
7. Content marketing w formiehistoriiklientafirmy FedEx[14]
Fig.
7. The content marketing as a history of FedEx company customer
Rys. 8. Przykład content marketingu prezentujący działania proekologiczne firmy FedEx[13]
Fig.
8. Example of content marketing shown the ecological effects by FedEx company
W
przypadku kiedy działania firmy poza B2C mają być
nastawione również na klientów biznesowych marketingowcy stawiają na kreatywny
mailing z wykorzystaniem newsletterów. Nie są to już „nachalne” propozycje
ofert, jak z wykorzystaniem tradycyjnego marketingu ani luźne konwersacje, jak
w przypadku klientów indywidualnych na portalach społecznościowych, lecz
specjalnie skonstruowane artykuły. Przykład takiego rodzaju nweslettera firmy
DHL został przedstawiony na rys. 9.
Rys. 9.Content marketing w formie newsletter firmy DHL[9]
Fig.
9. The content marketing as a newsletter of DHL company
Ponadto,content marketing na płaszczyźnie B2B pojawia się również w
czasopismach branżowych za pomocą artykułów sponsorowanych, kreatywnych reklam
zawierających odnośniki do stron internetowych, kody QR, odnośniki do portali
społecznościowych czy w katalogach, folderach i ulotkach danej firmy, a
więc za pomocą custompublishingu[4].
Wszystkie
powyższe przykłady nawiązujące do marketingu treści usług kurierskich
prezentowały działania firm na rynkach zagranicznych,tj.
wStanach Zjednoczonych oraz w Wielkiej Brytanii.
5. CONTENT MARKETING FIRM ŚWIADCZĄCYCH USŁUGI
KURIERSKIE W POLSCE
W
polskich firmach kurierskich strategia content marketingu ciągle jest jeszcze
wyzwaniem oraz stosunkowo nowym pojęciem. Przedsiębiorstwa w dalszym ciągu
polegają na tradycyjnych formach marketingu. Większość z firm nawet jeżeli zacznie istnieć na portalach społecznościowych
nie wykorzystuje ich potencjału do pozyskania klientów, a wręcz przeciwnie −
brakiem aktywności lub odpowiedniej strategii marketingowej − zniechęca.
Przykładem może być polska firma kurierska Pocztex, na profiluktórej(na portalu
Facebook) niezadowoleni z usług użytkownicy publikują zdjęcia uszkodzonych w
transporcie przedmiotów, a więc miejsce, które miało służyć do promocji firmy
staje się jej antyreklamą.
Wdrożenie
strategii content marketingu może stać się szansą dla polskich firm branży
kurierskiej. Biorąc pod uwagę fakt,żewielcy potentaci
branży kurierskiej przejmują polskie firmy (firma OPEK została sprzedana firmie
FedEx, natomiast firma DPD podpisała wstępną umowę zakupu 100% akcji firmy
Siódemka) wkrótce mogą zacząć stosować swoje, sprawdzone już na zachodnim
rynku,metody (również w zakresie marketingu treści), a tym samym całkowicie
zdominować polski rynek usług kurierskich.
7.PODSUMOWANIE
Jak
pokazują przykłady zagranicznych firm kurierskich, zastosowaniecontent
marketingu pozwala na skuteczne budowanie relacji z klientami. Ponadto, staje
się alternatywną formą reklamy, która dzięki swojej, bezpośrednio skierowanej
do nadawcy, interesującej treści „przyciąga”, a nie zniechęca do
produktu/usługi.
Marketing
treści daje więc wiele możliwości i może stać się
szansą na zbudowanie pozycji firmy kurierskiej na rynku zwłaszcza polskim,
gdzie content marketing jest wciąż jeszcze dużym wyzwaniem.
Podczas
wdrażania marketingu treści należy pamiętać o tym, by skierować działania do
odpowiedniej grupy osób i posługiwać się właściwym dla tej grupy osób językiem
(branżowy lub nie), wybrać właściwą platformę do komunikacji lub postawić na
custompublishing oraz pamiętać o systematyczności i ciągłej aktywności w swoich
działaniach marketingowych. Źle zdefiniowani odbiorcy, nieodpowiedni język,
pozostawiony bez aktywności profil na portalu społecznościowym czy blog mogą
dać przeciwne do zamierzonych skutki [5].
Kierując
się zasadą „strategyis a queen, contentis a king”,to
właśnie content ma szansę stać się wizytówką firmy, która tak jak udostępniane
posty na portalach społecznościowych, w przypadku zagranicznych firmy
kurierskich, będzie przekazywana dalej (efekt wirusowy - marketing szeptany),
dążąc do zamierzonego przez przedsiębiorstwo celu.
Bibliografia
1.
Bettman D. 1996. „Proces tworzenia wartości w łańcuchu
logistycznym Portera”. [In Polish: „The
process of creating value in the Porter logistics chain”]. Przegląd
Organizacji 7/8.
2.
Kiljan-Szydełko
A. 2014. „Stretegia content marketingowa dla „nieinterenetowego” targetu. Czy
jest możliwa?”. [In Polish: “Content marketing
strategy for "not online" target. Is it possible?”]. Marketer+
1(12): 50-51.
3.
Małecki
K. 2014. „Content marketing online i tradycyjne custompublishing – jak zbudować
efektywną synergię?”. [In Polish: “Content marketing online and
traditional custom publishing - how to build effective synergy?”]. Marketer+
1(12): 52-53.
4.
Miłkowski G. 2014. „Jak budować własne media”. [In Polish: “How to build your own media”]. Marketer+ 1(12):
46-47.
5.
Miłkowski
G. 2014. „Jak zbudować skuteczną strategię dla marketingu treści?”. [In
Polish: „How to build an effective strategy for marketing content?”]. Marketer+
1(12): 48-49.
6.
Pijarukoksu.
„Contetnt marketing po polsku”. [In Polish: „Content marketing in
Polish”]. Accesed: 13.05.2014. Available at:
http://pijarukoksu.pl/content-marketing-polsku.html.
7.
Wikipedia. „Content marketing”. Accesed:
13.05.2014. Available at: http://pl.wikipedia.org/wiki/ Content_marketing.
8.
Dpd. Accesed: 14.05.2014. Available at: http://www.dpd.co.uk/lp/sunday/index.html.
9.
http://1.bp.blogspot.com/NgsSb40OZcQ/Tlm4kLUwNhI/AAAAAAAAAQ4/GQSUU4cHChk/s1600/01+Customer-connect_02.jpg (z dnia 13.05.2014)
10.
Ups. „Valentine’s day shipping”. Accesed:
14.05.2014. Available at:
http://www.ups.com/content/us/en/resources/ship/valentines-day-shipping.html.
11. Facebook. „UPS. Zdjęcia na osi czasu”. [UPS.
The photos on the timeline]. Accesed: 15.05.2014. Available at:
https://www.facebook.com/ups/photos/a.217043341643310.64852.154423787905266/ 797758616905110/ ?type=1&theater.
12.
Facebook.
„UPS. Zdjęcia na osi czasu”. [UPS. The photos on the timeline]. Accesed:
14.05.2014. Available at:
https://www.facebook.com/ups/photos/a.217043341643310.64852.154423787905266/79375
1767305795/?type=1&theater.
13.
Facebook.
„FedEx. Zdjęcia na osi czasu”. [UPS. The photos on the timeline]. Accesed:
14.05.2014. Available at:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=686031524775133&set=a.155537197824 571.28913.150993094945648&type=1&theater.
14.
Facebook. „Mike's #shippingspree for Mary”.
Accesed: 15.05.2014. Available at:
https://www.facebook.com/photo.php?v=741940642517554&set=vb.150993094945648&type=2&theater.
15.
Kuchnialidla. Accesed: 13.05.2014.
Available at: http://www.kuchnialidla.pl/.
16.
Tytuurządzisz. Accesed: 13.05.2014.
Available at: http://www.tytuurzadzisz.pl/.