Tomasz HANISZEWSKI[1]
METODYKA IDENTYFIKACJI PARAMETRÓW ZMODYFIKOWANEGO MODELU BOUCA-WENA
Streszczenie. Model Bouca-Wena jest sformułowaniem teoretycznym, umożliwiającym odzwierciedlenie rzeczywistej pętli histerezy modelowanego obiektu, jakim może być lina nośna występująca w mechanizmie podnoszenia suwnicy, gdzie dla przyjętej, zmodyfikowanej wersji modelu występuje dziewięć parametrów. Wyznaczenie takiej liczby parametrów jest zagadnieniem złożonym i problematycznym. W niniejszym artykule przedstawiono zatem metodykę identyfikacji oraz przykładowe wyniki symulacji numerycznych. Otrzymane wyniki porównano z danymi uzyskanymi na podstawie badań laboratoryjnych lin [3] i na ich podstawie stwierdzono zgodność wyników i możliwość zastosowania w układach dynamicznych zawierających w swej strukturze cięgna [4].
Słowa kluczowe: Model, Bouc-Wen, lina, modelowanie, identyfikacja
methodology
for the estimation of parameters, of the modified Bouc-Wen model
Summary. Bouc-Wen
model is theoretical formulation that allows to reflect real hysteresis loop of
modeled object. Such object is for example a wire rope, which is present on
equipment of crane lifting mechanism. Where adopted modified version of the
model has nine parameters. Determination of such a number of parameters is
complex and problematic issue. In this article are shown the methodology to identify and sample
results of numerical simulations. The results were compared with data
obtained on the basis of laboratory tests of ropes [3] and on
their basis it was found that there is compliance between results and there is
possibility to apply in dynamic systems containing
in their structures wire ropes [4].
Keywords: Model, Bouc-Wen, wire rope,
modeling, identification
1. WPROWADZENIE
Mianem
histerezy w naukach przyrodniczych określane jest zjawisko zależności
aktualnego stanu układu od stanów w poprzedzających chwilach [2]. Jego graficznym
przedstawieniem jest pętla, a samo zjawisko jest nieliniowe i występuje w wielu
systemach fizycznych. Mogą to być systemy z tarciem, jak na przykład liny
będące jednym
z podstawowych elementów maszyn transportowych, takich jak np. dźwignice.
Histereza
występuje w układach z tarciem, a układ taki przedstawia między innymi
charakterystyka siłowo-przemieszczeniowa, uzyskana na podstawie badań lin, co
opisano
szczegółowo w pozycjach [3, 4, 10], gdzie z wykresów rozciągania wynika, że
zależność pomiędzy obciążeniem a wydłużeniem jest krzywoliniowa, a przebieg
krzywej podczas odciążania próbki jest inny niż podczas obciążania.
W celu modelowania
zjawiska histerezy występującego w cięgnie, należy zastosować konkretny model
matematyczny, który określa właściwości mechaniczne liny w postaci odwzorowania
pętli histerezy. Wiąże się z tym określenie występującego w linie nieliniowego
zjawiska dyssypacji energii oraz nieliniowej sztywności, co stwarza pewne
trudności. Prezentowany w artykule model fenomenologiczny pozwala na wprowadzenie
właściwości mechanicznych liny na potrzeby symulacji numerycznej, np. procesu
podnoszenia ładunku
w suwnicach, i jest alternatywą metod modelowania opartych na metodzie regresji
i równań wielomianowych co najmniej trzeciego rzędu, lub do dotychczas
stosowanych modeli, np. dwójnika sprężysto-tłumiącego Kelvina-Voigta. Zatem
głównym celem wprowadzenia modelu Bouca-Wena jest zwiększenia dokładność
obliczeń, zwłaszcza podczas wyznaczenia obciążeń dynamicznych w mechanizmach
podnoszenia suwnic, poprzez uwzględnienie w modelu numerycznym liny zjawiska
histerezy.
2. MODEL FENOMENOLOGICZNY BOUCA-WENA
W literaturze [10, 11, 12, 13, 14, 15, 18] opisano liczną grupę modeli matematycznych, umożliwiających przeprowadzenie numerycznej symulacji histerezy. Modele te różnią się głównie stopniem skomplikowania, a dokładniej liczbą estymowanych parametrów oraz złożonością matematyczną. Wśród nich można wymienić między innymi takie modele, jak: modele Duhema, Preisacha, Bouca-Wena czy Coulomba. W celu możliwie dokładnego odwzorowania zjawiska histerezy, zachodzącego w linie nośnej badanego obiektu wybrano model zmodyfikowany Bouca-Wena, gdyż jest on bardzo szeroko stosowany do opisu zjawiska histerezy i w swej strukturze zawiera nieliniową sztywność i odpowiednią funkcję, odpowiedzialną za możliwość kształtowania pętli. Proponowany model cechuje się dużą swobodą w opisie układów z histerezą, a zarazem od strony matematycznej jest on relatywnie prosty. Za jego wadę można uznać liczbę parametrów potrzebnych do opisu modelu. Umożliwia on zapis w postaci analitycznej i przedstawia zachowanie szerokiej klasy układów, gdzie występuje zjawisko histerezy. Jednym z głównych problemów przy wykorzystaniu omawianego modelu, jest (jak wspomniano) problematyka identyfikacji parametrów. Model ten przedstawia się za pomocą następującej zależności [6, 7, 8, 13]:
W artykule zdecydowano się na
użycie modelu zmodyfikowanego, tj. rozbudowanego
o połączenie tzw. siły zwrotnej opartej na modelu podstawowym Bouca-Wena z
układem nieliniowej sprężystości i funkcji modulującej kształt pętli.
Zmodyfikowany model
Bouca-Wena przedstawiono poniżej [13]:
Jak opisuje układ równań, całkowita
siła generowana przez model wynika z połączenia równania, opisującego
nieliniową sztywność (funkcja F1(t))
oraz funkcji wykładniczej F2(t),
będącej formą funkcji modyfikującej kształt pętli. Wszystkie 9 parametrów
modelu wraz
z jednostkami przedstawiono w tablicy 1. Parametry modelu zestawiono w postaci
wektora (3), który w dalszej części posłuży do symulacji i optymalizacji.
Tablica 1 Parametry przyjętego zmodyfikowanego modelu Bouca-Wena |
|||||
Lp. |
Parametr |
Wymiar |
Lp. |
Parametr |
Wymiar |
1 |
α |
[Nm-1] |
6 |
c |
[m-1] |
2 |
β |
[N(1-n)m-1] |
7 |
k1 |
[Nm-1] |
3 |
γ |
[N(1-n)m-1] |
8 |
k2 |
[Nm-2] |
4 |
n |
[–] |
9 |
k3 |
[Nm-3] |
5 |
b |
[–] |
Zmienne k1, k2, k3 określają nieliniową
funkcję sztywności, a ponieważ funkcja F2(t)
jest bezwymiarową funkcją modulującą kształt, więc wymiary współczynników b oraz c będą bezpośrednio związane z równaniem określającym siłę F2(t). Dokładny opis wpływu
parametrów na zachowanie modelu oraz na genezę matematyczną można znaleźć
w literaturze [6, 9, 12, 13, 17, 18]. Układ prezentowanych równań (2)
zamodelowano
w postaci schematów blokowych Matlab-Simulink, które posłużą jako modele do przeprowadzenia
symulacji numerycznej.
3. METODYKA EKSPERYMENTU NUMERYCZNEGO
Równania
fenomenologicznego modelu Bouca-Wena zawierają dziewięć parametrów
determinujących kształt pożądanej charakterystyki. Problem identyfikacji można
sprowadzić do problemu optymalizacji i za pomocą eksperymentu numerycznego znaleźć
poszukiwane wartości. Gdy mamy wyniki badań doświadczalnych liny oraz możliwość
przeprowadzenia symulacji numerycznej rozpatrywanego obiektu, odwzorowując jego
zachowanie, można stwierdzić, że na podstawie porównania krzywych eksperymentalnych
oraz numerycznych można wyznaczyć wartości parametrów modelu, kontrolując różnicę pomiędzy tymi krzywymi w
zależności od parametrów modelu, gdzie jako funkcję celu przyjęto sumę błędów w
określonych punktach czasowych badanego zakresu. Rozwiązując zatem zadanie
minimalizacji różnic, można wyznaczyć wartości parametrów modelu. Problem
optymalizacji w przypadku badanego systemu zmodyfikowany model Bouca-Wena można
zapisać
w postaci problemu minimalizacji zadanej funkcji celu:
gdzie:
Y – wektor wartości ze zbioru wartości
dopuszczalnych,
n – liczba iteracji.
Celem minimalizacji jest znalezienie wektora parametrów Ymin, minimalizującego funkcje celu. Rozpatrywany problem optymalizacji można także zapisać w postaci równania (5), biorąc pod uwagę układ równań (2). Zależność (5) powstała z przekształcenia układu równań (2). Otrzymana zależność w postaci równania (5) będzie zawsze spełniona, tj. będzie równa zeru, zatem, wystarczy zamienić siłę generowaną przez model F(t) siłą otrzymaną na drodze badań doświadczalnych, tj. Fbad (6). W momencie gdy parametry modelu będą zbliżać się do optymalnych wartość, funkcja określona równaniem (6) będzie zmierzała do zera. Dlatego też, optymalizując parametry modelu dąży się do minimalizacji wartości funkcji (6).
W rozważanym zagadnieniu różnice pomiędzy krzywymi eksperymentalną a numeryczną wyrażono, porównując wartości sił zarejestrowanych doświadczalnie i sił obliczonych za pomocą modelu Bouca-Wena, w punktach czasowych odpowiadających jednemu okresowi wymuszenia. W rozważanym zagadnieniu szukany jest zatem wektor parametrów Y minimalizujący funkcję (4) lub (6).
Do rozwiązania problemu
wybrano algorytm Levenberga-Marquardta (LMA), który jest jednym z częściej
wykorzystywanych algorytmów optymalizacji nieliniowej, a głównie
w nieliniowym zadaniu najmniejszych kwadratów. Jako algorytm iteracyjny łączy
cechy metody największego spadku i Gaussa-Newtona. Dodatkowo, wykorzystano metodę
Pattern Search (PS), czyli wyszukiwanie wzorca, należącą do grupy metod
numerycznych optymalizacji. Podejście to wynikało z obserwacji, ponieważ podczas
symulacji wstępnych zauważono, że początkowe wykorzystanie metody (PS), czyli
wstępne dopasowanie funkcji, powoduje, że algorytm (LMA) na podstawie metody
nieliniowej najmniejszych kwadratów uzyskuje zbieżność przy mniejszej liczbie
iteracji. Dlatego też zdecydowano się na estymację dwuetapową, najpierw z
użyciem metody (PS), a następnie na podstawie uzyskanych wartości parametrów
ich optymalizację za pomocą algorytmu (LMA). W przypadku (PS) oraz (LMA)
wskaźnikiem błędu była wartość tzw. funkcji błędu, co w oprogramowaniu
Maltab-Simulink nazywane jest funkcją kosztu SSE [1, 16] lub celu, będącą
niczym innym, jak sumą kwadratów odchyłek, co opisano we wzorze funkcji (4).
Do przeprowadzenia eksperymentu numerycznej estymacji parametrów badanego modelu wykorzystano narzędzie (SDO) „Simulink Design Optimization”, będące składnikiem pakietu Matlab-Simulink. „Simulink Design Optimization” umożliwia zwiększenie dokładności odwzorowania modelu dzięki porównywaniu z danymi testowymi.
W celu przeprowadzenia
eksperymentu numerycznego, zbudowano model zawierający system wejścia i wyjścia
dla narzędzia (SDO). Schemat blokowy przedstawiono na rys. 1. Głównym problemem
przy wykorzystaniu (SDO) było odczytywanie danych z badań, ponieważ były one
zapisywane jedynie w postaci wydruku. Problem ten jest bezpośrednio związany z
brakiem przystosowania stanowiska badawczego do współczesnych systemów
obliczeniowych, gdzie niezbędna jest możliwości eksportu danych w postaci ciągu
wartości liczbowych. W związku z tym, została napisana aplikacja w postaci
skryptu pakietu Matlab, umożliwiająca odczyt punktów pomiarowych na bazie
analizy numerycznej obrazu,
a problem ten opisano dokładnie w pracy [5]. Zastosowanie programu do konwersji
obrazów pozwoliło na uzyskanie chmury punktów pomiarowych do dalszej obróbki
danych. Wykorzystanie opisanej metody analizy obrazu pozwoliło skrócić czas
potrzebny do przygotowania danych do edycji, przy zachowaniu dostatecznej
dokładności.
Wykorzystując przetworzone
dane pomiarowe, przeprowadzono dwuetapową operację estymacji i optymalizacji
parametrów. Proces ten polegał na imporcie danych wejściowych
w postaci wymuszenia użytego podczas badań laboratoryjnych lin w dziedzinie
czasu oraz imporcie danych wyjściowych uzyskanych podczas badań lin, w tym
przypadku siły
w dziedzinie czasu. W modelu przyjęto, że wartości początkowe dla każdego
parametru wynoszą 0. Tak przygotowany system umożliwia estymację, a kolejnym
etapem jest ustawienie kroku całkowania oraz rodzaju solvera. W rozpatrywanym
przypadku wybrano solver stałokrokowy ode5 (Dormand-Prince).
Rys. 1. Schemat blokowy zmodyfikowanego modelu Bouca-Wena
Fig. 1. Block diagram of the modified Bouc-Wen model
Warto
podkreślić, że określenie najbardziej optymalnego solvera dla konkretnego
modelu na ogół wymaga eksperymentowania. Przy wyborze solvera stałokrokowego w dokumentacji
podaje się pewną metodykę eksperymentowania, proponując wybór kolejno solvera
ode1, ode3, ode2, ode5, ode4 [1, 16]. Po dokonaniu wyboru solvera wstępnie wyselekcjonowano
metodę (PS) i przeprowadzono estymację, po czym użyto wyznaczonych parametrów
tzw. inicjujących w celu ich optymalizacji metodą nieliniową najmniejszych
kwadratów,
z wykorzystaniem algorytmu (LMA). Przy wyznaczaniu serii parametrów dotyczących
różnych danych związanych z cyklem
obciążenia i wartością obciążeń, metodę (PS) należy zastosować tylko podczas
wyznaczania pierwszego zestawu parametrów, tzw. inicjujących. Następnie zestawy
estymowanych danych można wykorzystać do optymalizacji tylko przy użyciu
algorytmu (LMA).
4. WYNIKI EKSPERYMENTU NUMERYCZNEGO
Na podstawie przeprowadzonych eksperymentów numerycznej estymacji i optymaliacji parametrów określono wartości niezbędnych parametrów modelu. Czas potrzebny na estymację oraz uzyskanie pozostałych informacji dla kolejnych partii danych przedstawiono w tablicy 2, gdzie zestawiono przykładowe wyniki.
Tablica
2 Porównanie przebiegów estymacji dla przyjętego zmodyfikowanego modelu Bouca-Wena |
|||||||
A |
B |
C |
D |
E |
F |
G |
H |
m=6.3 |
1 |
82 |
36 |
232 |
1500 |
0,05 |
PS |
m=6.3 |
1 |
662 |
226 |
227 |
300 |
0,05 |
LMA |
m=6.3 |
1 |
82 |
36 |
232 |
1500 |
0,05 |
PS |
m=6.3 |
10 |
1856 |
399 |
400 |
550 |
0,01 |
LMA |
m=2 |
10 |
1365 |
156 |
158 |
450 |
0,01 |
LMA |
m=1.5 |
10 |
3360 |
339 |
340 |
920 |
0,01 |
LMA |
gdzie: A – współczynnik bezpieczeństwa, B – cykl, C – czas [s], D – liczba
iteracji, E – liczba wywołań funkcji, F – maksymalna różnica względem sygnału
referencyjnego [N], G – krok całkowania, H – algorytm, metoda (Levenberga-Marquardta (LMA), Pattern
search” (PS)).
W tablicy 3 przedstawiono przykładowe, wyznaczone wartości parametrów dla wybranych cykli w zależności od współczynnika bezpieczeństwa i cyklu obciążenia, gdzie współczynnik bezpieczeństwa określony jest jako stosunek rzeczywistej siły zrywającej linę do siły odpowiadającej danemu obciążeniu.
Tablica 3 Wartości estymowanych parametrów przyjętego zmodyfikowanego modelu Bouca-Wena |
|||||
Lp. |
Parametr |
Cykl 01 dla m=6.3 |
Cykl 10 dla m=6.3 |
Cykl 01 dla m=2 |
Cykl 10 dla m=2 |
1 |
k1 |
-3,77E+03 |
-1,22E+05 |
-9,26E+04 |
-1,04E+05 |
2 |
k2 |
4,87E+04 |
4,84E+04 |
4,71E+04 |
4,72E+04 |
3 |
k3 |
2,15E+09 |
2,15E+09 |
2,15E+09 |
2,15E+09 |
4 |
b |
1,93E+10 |
1,93E+10 |
1,93E+10 |
1,93E+10 |
5 |
c |
-7,35E+00 |
-7,53E+00 |
-3,27E+00 |
-2,35E+00 |
6 |
α |
2,88E+05 |
1,92E+05 |
3,58E+05 |
2,13E+05 |
7 |
β |
3,46E+02 |
2,50E+02 |
3,11E+02 |
6,21E+02 |
8 |
γ |
-2,89E+03 |
-3,22E+03 |
-4,55E+03 |
-1,23E+04 |
9 |
n |
8,20E-01 |
8,13E-01 |
7,18E-01 |
6,05E-01 |
Dla otrzymanych wartości parametrów
zasymulowano układ z rys. 1 i przedstawiono porównanie danych otrzymanych na
postawie symulacji oraz analizy obrazu i odczytu na maszynie wytrzymałościowej.
Przykładowo, na rys. 2, 3 przedstawiono wykresy ukazujące porównanie danych dla
pierwszego oraz dziesiątego cyklów obciążenia, przy współczynniku
bezpieczeństwa 2 oraz 6.3, co odpowiada sile: 45 [kN] i 15 [kN] maksymalnego
obciążenia
w stosunku do wartości siły powodującej jej zerwanie.
a)
b)
∙10-3 ∙10-3
Rys. 2. Wykres ujmujący zależność przemieszczenia od siły dla danych, uzyskanych na podstawie analizy obrazu, odczytu wskazań maszyny oraz symulacji dla m=2 (a – cykl 1, b – cykl 10)
Fig.
2. Graph showing the relationship
between the force and displacement for data obtained by image analysis, the
reading and the simulation for m=2 (a – cykl 1, b – cykl 10)
a)
b)
∙10-3
Rys. 3. Wykres ujmujący zależność przemieszczenia od siły dla danych, uzyskanych na podstawie analizy obrazu, odczytu wskazań maszyny oraz symulacji dla m=6.3 (a – cykl 1, b – cykl 10)
Fig.
3. Graph showing the relationship
between the force and displacement for data obtained by image analysis, the
reading and the simulation for m=6.3 (a – cykl 1, b – cykl 10)
5. WNIOSKI
Jak można zaobserwować na rys. 2, 3, przebiegi reprezentowane przez symulacje za pomocą układu równań Bouca-Wena z użyciem wyznaczonych wartości parametrów są bardzo zbliżone do przebiegów wyznaczonych podczas badań, co świadczy o dobrym dopasowaniu danych do modelu.
Model
zmodyfikowany Bouca-Wena, zastosowany do opisu cięgna umożliwia zatem wprowadzenie
właściwości liny do modelu dynamicznego, usprawniając badania modelowe, a
jednocześnie ułatwiając i upraszczając proces analizy oraz wyznaczania jej
parametrów fizycznych. Zatem, proponowany model można zastosować w układach
służących symulacji procesu podnoszenia ładunku, np. w suwnicach, a dokładnie
odwzorowana charakterystyka obciążeniowo-odciążeniowa, reprezentowana przez
model Bouca-Wena, umożliwi badanie wpływu zastosowanego modelu cięgna na
wartości współczynnika nadwyżki dynamicznej,
w odniesieniu np. do wartości normatywnych lub otrzymanych na podstawie
zastosowania klasycznego dwójnika sprężysto-tłumiącego.
Badania były współfinansowane ze środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w projekcie
„Aktywizacja społeczności akademickiej jako element realizacji Regionalnej
Strategii Innowacji” POKL.08.02.01-24-019/08”. Praca była wykonana jako cześć BKM-297/RT3/2012
i BKM-511/RT3/2013.
Bibliografia
1. Brzózka J., L. Dorobczyński. 2008. Matlab – środowisko obliczeń numerycznych. [In Polish: Matlab - Environment numerical calculations]. Warszawa: Mikom - PWN.
2. Encyklopedia popularna PWN. [In Polish: Encyclopedia PWN]. 2008. Wydanie trzydzieste czwarte, zmienione i uzupełnione. Warszawa.
3. Haniszewski T., D. Gąska. 2011. „Line 6x19 Seale +fc sZ hysteresis determination”. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria Transport 73: 21-30. Gliwice.
4. Haniszewski
T. 2013. „Modelowanie dynamiki lin stalowych w konstrukcjach maszyn
transportowych”. Rozprawa
doktorska. [In Polish: “Modeling dynamic ropes in the construction machinery
transport”. PhD thesis]. Katowice: Politechnika Śląska.
5. Haniszewski T. 2011. „Conversion of
experimental charts to digital data as a tool for further processing of
results”. Dziennik Wschodnioukraińskiego
Narodowego Uniwersytetu 12(166): 250-257.
6. Ikhouane F., V. Mañosa, J. Rodellar.
2007. “Dynamic
properties of the hysteretic Bouc-Wen model”. Systems and Control Letters 56(3): 197-205.
7. Ikhouane F., J. Rodellar. 2007. Systems with Hysteresis - Analysis,
Identification and Control using the Bouc–Wen Model. UK, Chichester.
8. Ismail M., F. Ikhouane, J. Rodellar.
2009. “The hysteresis bouc-wen model, a survey”. Archives of Computational Methods in Engineering 16(2): 161-188.
9. Krasnosel'skii M.A., A.V. Pokrovskii. 1989. Systems with Hysteresis. New York: Springer-Verlag.
10. Margielewicz J., T. Haniszewski, D. Gąska, C. Pypno. 2013. Badania modelowe mechanizmów podnoszenia suwnic. Wydawnictwo J&L Leszek Żochowski. Katowice.
11. Mayergoyz I.D. 1991. Mathematical Models of Hysteresis. New
York: Springer-Verlag.
12. Ni Y.Q., J.M. Ko, C.W. Wong, S. Zfaan.
1999. “Modelling and identification of a wire-cable vibration isolator via a
cyclic loading test part 1: experiments and model development”. Proceedings of the Institution of Mechanical
Engineers, part I: “Journal of Systems and Control Engineering” 213(3):
163-171.
13. Nijmeijer H., R.H.B. Fey, J.E. van
Aanhold, M.A. Hulsen, H. Nijmeijer. 2004. Modelling
and identification of dynamic behaviour of a wire rope spring. Technische
Universiteit Eindhoven, The Netherlands, Department of Mechanical Engineering,
Section Dynamics and control technology, Eindhoven, 1st March 2004. Report No.
DCT-2004/28.
14. Oh J., A.K. Padthe, D.S. Bernstein, D.D.
Rizos, S.D. Fassois. 2005. “Duhem models for hysteresis in sliding and
presliding friction. In Proceedings of
the 44th IEEE Conference on Decision and Control, and the European Control
Conference, CDC-ECC '05 2005, No. 1583478. P. 8132-8137.
15. Preisach F. 1935. „Über die
magnetischenachwirkung“. [In
German: „Use the magnetic aftereffect“]. Zeitschriftfür Physik
94(5-6): 277-302.
16. Skowronek M. 2008. Modelowanie cyfrowe. [In Polish: Digital
modeling]. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
17. Thyagarajan R.S. 1989. Modeling and analysis of hysteretic
structural behavior. Earthquake engineering research laboratory,
CaltechEERL. Report No. EERL-89-03.
18. Visintin A. 1994. Differential Models of Hysteresis. Berlin:
Springer.
[1] Silesian University of Technology,
Faculty of Transport, Katowice, Poland, e-mail: tomasz.haniszewski@polsl.pl