Marek FLEKIEWICZ, Mateusz SZYMONIK
STEROWANIE WTRYSKIEM PALIWA GAZOWEGO W
UKŁADZIE „MASTER-SLAVE”
Streszczenie. Artykuł poświęcony został samochodowym systemom zasilania gazowego. Zawiera informacje dotyczące czynników konstrukcyjnych, które mają wpływ na poprawę jakości pracy samochodowej instalacji gazowej, oraz rozwoju samochodowych systemów zasilania gazowego. Głównym nurtem artykułu jest określenie sposobu prowadzenia badań, które umożliwiają poprawę jakości powstających instalacji gazowych. W artykule przedstawiona została możliwość realizacji badań nad poprawą jakości systemów gazowych w warunkach laboratoryjnych, czyli pozasamochodowych. W tym celu skonstruowano urządzenie symulujące pracę samochodowej instalacji gazowej oraz reagujące na zmiany poszczególnych parametrów, które mają wpływ na dawkowanie paliwa gazowego. Omówiono w nim istotę działania skonstruowanego urządzenia sterującego procesem wtrysku paliwa gazowego, a także przedstawiono niektóre z jego możliwości przez wykonanie badań stanowiskowych.
Słowa kluczowe: Samochodowa instalacja gazowa, sterowanie, budowa instalacji, symulacja pracy, badania, poprawa jakości, funkcja korygująca
CONTROL FUEL INJECTED GAS IN "MASTER-SLAVE" SYSTEM
Summary. Article
was devoted to the automobile gas supply systems. Contains information about
the structural factors that have an impact on improving the quality of work car
gas system, and the development of automotive power systems of gas. The main
subject of the work is to determine how to conduct research for improving the
quality produced gas installations. The paper presents the possibility of
implementing research on improving the quality of the gas system in the
laboratory or outside the car. For this purpose a device simulating car gas
installation work, and responding to changes in various parameters affecting
the gas dosage. It discusses the nature of the action constructed in the
control of gas injection process, and presents some of its features by
performing stand tests.
Keywords: Car gas installation,
control, construction of the gas system, the simulation work, research, quality
improvement, correction function
1.
WPROWADZENIE
Jak wiadomo,
zasoby ropy naftowej są ograniczone, a co za tym idzie ograniczona jest ilość
paliw ropopochodnych, takich jak m.in. benzyna. Szacuje się, że przybliżony
czas wyczerpania się zasobów ropy naftowej to ok. 50 lat. Dlatego zasadny
wydaje się rozwój technologii, pozwalający na zasilanie silników samochodowych
gazami. Polska należy do czołówki krajów Europy, w których stosuje się gaz LPG
jako paliwo do napędu pojazdów samochodowych. Rozpowszechnienie stosowania gazu
LPG związane jest ze stosunkowo niskimi cenami tego paliwa, co z kolei związane
jest z niską akcyzą na propan-butan.
W efekcie, z każdym rokiem na polskich drogach pojawia się coraz więcej
samochodów
z instalacją gazową. Kolejnym powodem coraz częstszego wykorzystywania gazu LPG
do zasilania silników samochodowych jest ciągłe unowocześnianie i podnoszenie
standardów instalacji gazowych, które doprowadziło do niemal całkowitego
zatarcia granicy pomiędzy silnikami zasilanymi benzyną a gazem LPG [8].
2.
ZASILANIE POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH PALIWAMI
GAZOWYMI
Aby wykorzystanie paliw gazowych do zasilania silników samochodowych przyniosło oczekiwane rezultaty, takie jak zwiększenie ekonomii jazdy, zmniejszenie emisji substancji szkodliwych dla środowiska, przy jednoczesnym utrzymaniu takich samych osiągów silnika jak w przypadku zasilania benzynowego, należy:
-
doprowadzić
do uzyskania optymalnego kąta wyprzedzenia zapłonu,
-
w
sposób automatyczny przeprowadzać regulację składu mieszanki w pętli sprzężenia
zwrotnego przez sondę lambda,
-
regulować
sekwencję wtrysku gazu do kolektora ssącego silnika,
-
optymalizować
stopień sprężania,
-
optymalizować
fazy rozrządu,
-
zastosować
bezpośredni wtrysk paliwa do cylindra [1,5,2].
Istotnym elementem w dążeniu do
zminimalizowania różnicy w osiągach silnika, między jednostkami zasilanymi
benzyną a jednostkami gazowymi, jest precyzja dawkowania paliwa gazowego. Ilość
wtryskiwanego paliwa powinna odpowiadać aktualnemu obciążeniu silnika, a
dokładniej -
chwilowemu zapotrzebowaniu na paliwo.
Precyzje dawkowania zapewniają systemy,
które określają wielkość dawki paliwa na podstawie sygnałów, sczytanych przez
sterowniki benzyny, informujących o:
-
obciążeniu
silnika,
-
zawartości
tlenu w spalinach,
-
prędkości
obrotowej silnika,
-
temperaturze
powietrza zasysanego,
-
temperaturze
cieczy chłodzącej,
-
wartości
ciśnienia atmosferycznego,
-
położeniu
przepustnicy [5,1].
3.
URZĄDZENIE
STERUJĄCE PROCESEM WTRYSKU PALIWA
GAZOWEGO W UKŁADZIE „MASTER – SLAVE”
W celu przeprowadzenia badań polegających
na określeniu zależności pomiędzy poszczególnymi parametrami odczytywanymi
przez sterownik gazowy a czasem otwarcia wtryskiwacza gazowego, a także w celu
zobrazowania pracy systemu sterowania samochodową instalacją gazową
skonstruowano urządzenie, które w warunkach poza- samochodowych będzie ukazywać
pracę sterownika gazowego oraz połączonego z nim wtryskiwacza gazowego. Głównym
problemem tego zadania było zasymulowanie sygnałów, generowanych w pojeździe
samochodowym, odczytywanych przez sterownik gazowy.
Na rys. 4.1 przedstawiono schemat połączeń elektrycznych, które umożliwiają prawidłowy przepływ
sygnałów, docierających do sterownika gazowego podczas pracy samochodowej
instalacji gazowej. W powstałym urządzeniu badawczym, wszystkie te sygnały
zostały zastąpione przez odpowiednio dobrane generatory sygnałów, potencjometry,
a także dzielniki napięć. Kolejnymi etapami były zasilenie sterownika gazowego oraz
zapewnienie sterowania poziomem generowanych sygnałów. Dodatkowo, dzięki
wyposażeniu stanowiska w gniazdo diagnostyczne możliwe jest podłączenie
komputera do stanowiska badawczego, co pozwoli dokonać obserwacji parametrów
oraz procesów zachodzących po zmianie ich ustawienia.
Sygnały konieczne do zasymulowania w celu zapewnienia prawidłowego działania sterownika gazowego to:
- sygnał temperatury reduktora,
- sygnał temperatury gazu,
- sygnał prędkości obrotowej wału korbowego silnika,
- sygnał obciążenia silnika,
- czas otwarcia wtryskiwaczy benzynowych,
- sygnał ilości gazu w zbiorniku.
Powstałe urządzenie symulacyjne składa się z następujących elementów:
- generatora fali prostokątnej, służącego do symulacji czasu otwarcia wtryskiwacza benzynowego,
- generatora fali prostokątnej, służącego do symulacji prędkości obrotowej wału korbowego,
- potencjometru 20 kΩ, służącego do symulacji temperatury LPG,
- potencjometru 20 kΩ, służącego do symulacji temperatury reduktora,
- potencjometru 10 kΩ, służącego do symulacji stanu paliwa w zbiorniku,
- dzielnika napięcia, służącego do symulacji obciążenia silnika,
- wyprowadzeń, umożliwiających podłączenie oscyloskopu i śledzenie generowanych sygnałów,
- gniazda, które umożliwiają połączenie urządzenia z komputerem,
- przełącznika LPG\BENZ wraz z wyświetlaczem poziomu paliwa,
- oprogramowania firmy Versusgas, które umożliwiają obserwacje zmian parametrów na ekranie komputera,
- sterownika gazowego firmy Versusgas.
Schemat połączeń elektrycznych przedstawiono na rys. 1, natomiast widok urządzenia oraz przykładowy widok okna programu diagnostycznego na rys. 2 i 3.
Sposób
zastąpienia połączeń elektrycznych pokazanych na rys. 1, przedstawiony został
na rys. 4.
Rys. 1. Schemat połączeń elektrycznych dla
systemu Versusgas MV4 [3] Fig. 1. Wiring diagram for the
system Versusgas MV4 [3]
Rys. 2. Urządzenie sterujące pracą wtryskiwaczy
gazowych
Fig. 2. The control unit injectors work
Rys. 3. Widok okna
programowego po wybraniu zakładki „wyświetlanie” [3]
Fig. 3. View program window after
selecting the "display"[3]
Rys. 4. Schemat wiązki elektrycznej
mechatronicznej makiety sterowania wtryskiem LPG
Fig. 4. Wiring diagram The Mechatronic Control Model
4. BADANIA SYMULACYJNE
W ramach badań stanowiskowych określono
kilka istotnych zależności, kształtujących przebieg zmian sygnału sterującego
wtryskiwaczem gazowym, w tym między innymi:
-
zależności
pomiędzy prędkością obrotową wału korbowego a czasem otwarcia wtryskiwacza
benzynowego,
-
zależności
pomiędzy czasem otwarcia wtryskiwacza
benzynowego a czasem otwarcia wtryskiwacza gazowego, przy stałym ciśnieniu
obciążenia 120 kPa i zmiennej temperaturze,
-
zależności
pomiędzy czasem wtrysku wtryskiwacza benzynowego a czasem wtrysku wtryskiwacza
gazowego, przy stałej temperaturze 70°C i zmiennym ciśnieniu obciążenia.
Czas otwarcia
wtryskiwacza gazowego zmodyfikowany jest w stosunku do czasu otwarcia
wtryskiwaczy benzyny przez funkcję adaptacyjną.
Funkcja adaptacyjna opisana jest
następującą zależnością:
(1)
,
gdzie:
- czas
otwarcia wtryskiwacza gazowego,
- czas
otwarcia wtryskiwacza benzynowego,
- funkcja
korygująca ze względu na temperaturę parownika-regulatora,
- funkcja
korygująca ze względu na ciśnienie paliwa,
- funkcja
korygująca ze względu na temperaturę paliwa,
- funkcja
korygująca uwzględniająca różnice fizykochemiczne paliw oraz wydatek
wtryskiwaczy =f (n*l),
- prędkość obrotowa
silnika [l/min],
- obciążenie
silnika [%].
5. WNIOSKI
Wnioski z przeprowadzonych badań stanowiskowych są
następujące:
1. Na zmianę czasu wtrysku wtryskiwacza gazowego mają wpływ:
·
temperatura LPG,
·
ciśnienie w kolektorze dolotowym,
·
temperatura parownika-regulatora,
·
ciśnienie paliwa.
2. Przy temperaturze LPG równej 70°C i ciśnieniu obciążenia
równym 80 kPa oraz prędkości obrotowej od 3389 do 4290 obr\min wtryskiwacz
wchodzi w tryb wtrysku ciągłego.
3. Układ przełączy się na zasilanie benzyną, gdy ciśnienie
obciążenia spadnie poniżej
80 kPa.
4. Przy obciążeniach
80-100 kPa mamy do czynienia z dużymi różnicami czasów wtrysku benzyny
LPG.
5. Przy obciążeniach rzędu od 120 do 160 kPa różnica pomiędzy
czasem wtrysku benzyny
i gazu jest stosunkowo niewielka.
6. W warunkach rzeczywistych (w pojeździe samochodowym) przy
prędkościach obrotowych powyżej 6000 obr\min wtryskiwacz przechodzi w tryb
„wtrysku ciągłego”,
co wynika z bezwładności elementów składowych wtryskiwacza. Zatem, wartości
odczytywane i zestawione na wykresach powyżej 6000obr/min traktujemy jako
wartości poglądowe, możliwe do odczytu jedynie na stanowisku badawczym.
Opracowane urządzenie symulujące i
sterujące pracą sterownika gazowego pełni funkcję pomocy dydaktycznej dla
studentów Politechniki Śląskiej. Urządzenie to umożliwia symulację pracy układu
wtrysku gazowego w warunkach laboratoryjnych, zmianę istotnych dla pracy całego
układu parametrów, takich jak temperatura LPG, temperatura reduktora,
obciążenie silnika, czas wtrysku wtryskiwacza benzynowego oraz regulacja
prędkości obrotowej wału korbowego. Dodatkowo, dzięki wyposażeniu stanowiska w
gniazdo diagnostyczne i skonfigurowaniu go z odpowiednim oprogramowaniem firmy
Versusgas, możliwa jest obserwacja wszystkich zmian na ekranie komputera,
symulacja nieprawidłowości działania układu, odczyt i usuwanie kodów błędów,
mapowanie pracy układu oraz wiele innych funkcji, przydatnych w procesie nauki.
Bibliografia
1.
Flekiewicz
B. 2006. „Ocena wpływu funkcji adaptacji czasu wtrysku na wybrane wskaźniki
pracy silników ZI zasilanych paliwem gazowym”. Rozprawa doktorska, Katowice: Wydział Trasnportu Politechniki Śląskiej.
[In Polish: “Evaluation of the impact feature adaptation of the injection
time on selected indicators of the work of SI engines for gaseous fuels”. PhD
thesis, Katowice: Faculty of Transport, Silesian University of Technology].
2.
Hansub Sim, Lee Kangyoon, Chung Namhoon, Sunwoo. 2005.
“A study on the injection characteristic of a liquid-phase liquefied petroleum
gas injector for air-fuel ratio”. Proceedings
of the Institution of Mechanical Engineers Part D Journal of Automobile Engineering
219(8): 1037-1046.
3.
Materiały
techniczne udostępnione przez firmę Versus. [In Polish: Technical
materials provided by Versus].
4.
Merkisz
J., I. Pielecha. 2004. Alternatywne
paliwa i układy napędowe pojazdów. [In Polish: Alternative fuels and drive systems of vehicles]. Poznań: Wydawnictwo
Politechniki Poznańskiej.
5.
Romaniszyn
K.M. 2007. Alternatywne zasilanie
samochodów benzyną oraz gazami LPG i CNG. [In Polish: Alternative power cars and petrol gas LPG and CNG]. Warszawa: Wydawnictwo
Naukowo-Techniczne.
6.
http://www.autokult.pl
7.
http://www.gazeo.pl
8.
http://www.versusgas.pl